Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dramatisk prisskillnad i Västerbotten

Länstrafiken i Västerbotten har korttidsupphandlat trafik – prisskillnaderna blev dramatiska.

Prisskillnaden mellan vinnande anbud och tvåan blev dramatisk när Länstrafiken i Västerbotten nu har korttidsupphandlat en del av busstrafiken i regionen. Upphandlingen gäller tre av de tyngsta regionala linjerna och beror på att den tidigare upphandlingen av trafiken har överprövats. För att säkra trafiken på linjerna har Länstrafiken korttidsupphandlat denna.

Upphandlingen gäller trafiken på de tre linjerna 31, 32 och 34 från 12 december 2021 till 30 september 2022 med möjlighet till förlängning månad för månad till som längst 31 mars 2023. Linje 31 går Hemavan – Tärnaby – Storuman – Lycksele – Umeå och trafikeras idag av Transdev. Linje 32, Skellefteå – Lycksele samt linje 34, Åsele – Lycksele, trafikeras av företag inom Busspoolen Västerbotten.

I korttidsupphandlingen har linje 31 tilldelats Falcks Omnibus i Gällivare med Transdev som tvåa i upphandlingen. Falcks årliga anbudspris blev 32 059 075 kronor, medan Transdevs motsvarande pris landade på 40 212 140 kronor.

Den redan mycket stora prisskillnaden mellan ettan och tvåan accentuerades ytterligare genom att Falcks pris för förstärkningstrafik var 0 kronor medan Transdevs var 4,3 miljoner. Totalt skiljer sig de båda anbuden åt med ett årligt pris på 13,2 miljoner kronor: 32 586 047 kronor mot 45 792 668 kronor.

Trafiken på linje 32 vanns av kommunägda Skellefteå Buss med ett totalpris på 4,3 miljoner. Även här var prisskillnaderna mellan anbuden påtagliga. Bussspoolen i Västerbotten la ett bud på 5 nästan 5,2 miljoner kronor, Lestanders Buss på 5,33 miljoner och norskägda Boreal på 6,68 miljoner.

För linje 34 landade det vinnande anbudet från Busspoolen på 1,99 miljoner, det andra anbudet kom från Bäckströms Trafik och låg på 2,09 miljoner kronor.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)