Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Olagliga kroppskameror på biljettkontrollanter

De kroppskameror som används av biljettkontrollanter i SL-trafiken är olagliga. Arkivbild: Optidev.

De kroppskameror som biljettkontrollanter i SL-trafiken i Storstockholm har utrustats med och som spelar in ljud och bild är ett brott mot dataskydds-förordningen. Det slår Integritetsskydds-myndigheten IMY fast. Myndigheten kräver nu att SL betalar en sanktionsavgift på 16 miljoner kronor.

IMY, tidigare Datainspektionen, har granskat SL:s användning av kroppsburna kameror. SL har utrustat biljettkontrollanter med kroppsburna kameror. Syftet med kamerorna är att förebygga hotfulla situationer, dokumentera inträffade incidenter och säkerställa att det är rätt person som får böter för att ha åkt i Stockholms lokaltrafik utan giltigt färdbevis.

Biljettkontrollanternas kameror spelar löpande in bild och ljud som lagras i en minut, därefter raderas materialet om inte biljettkontrollanten trycker på inspelningsknappen på kameran. Kontrollanterna är instruerade att ha kameran på under hela sitt arbetspass och kan således komma att filma alla resenärer som passerar kontrollanten.

– I Stockholms kollektivtrafik reser flera hundra tusen personer dagligen. Den här tekniken med kontinuerlig inspelning innebär i praktiken att en stor mängd resenärer riskerar att övervakas med bild- och ljudinspelning, säger Jeanette Bladh Gustafson, jurist på IMY:s kameragrupp.

IMY anser att tekniken med kroppsburna kameror kan användas för att förebygga och dokumentera hotfulla situationer men att tiden för förinspelningen behöver minskas till maximalt 15 sekunder. Myndigheten anser däremot inte att tekniken kan användas för att säkerställa identiteten på den som rest utan giltigt färdbevis, där räcker det i stället med exempelvis stillbilder och ingen ljudinspelning anser IMY.

IMY riktar även kritik mot att SL brustit i sitt sätt att informera om kamerabevakningen, bland annat vad gäller att inte bara bild utan även ljud spelas in.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)