Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms nya bussdepå invigd

Dens nya, stora bussdepån i Tomteboda i Solna invigdes på måndagen av trafiklandstingsrådet och SL-ordföranden Kristoffer Tamsons (M), här framför ett av de stora konstverk som pryder depån från dess tidigare liv som postterminal. Foto: Ulo Maasing.

Lagom till midsommarhelgen börjar bussarna rulla ut från Stockholms nya bussdepå Tomteboda i Solna. Till en början flyttar samtliga cirka 150 bussar från SL:s nuvarande depå i Hornsberg på Kungsholmen dit, men den nya depån har plats för cirka 220 bussar och kan vid behov expandera ytterligare. Därmed är den nya depån en av de större i norra Europa, till ytan troligen den största.

Ytorna i depån är väldiga – invigningsbussen såg mest ut som en leksaksbuss. Foto: Ulo Maasing.

När vi besökte depån i samband med att den invigdes på måndagen var de enorma ytorna tomma på bussar. Utomhus stod en handfull gasdrivna ledbussar som tidigare gått i trafik i Jönköping. Inne i depån fanns ytterligare en buss som körde invigningsgästerna runt och som såg ut som en liten leksaksbuss i den väldiga anläggningen.

En viktig del av depån: ett område med vildvuxet gräs och ekstockar för att bevara den sällsynta bredrandade ekbarksbocken. Foto: Ulo Maasing.

Omkring 600 – 700 personer kommer att ha sin arbetsplats här, bussförare, extrapersonal, verkstadsmedarbetare, administration och så vidare.

Den nya depån har blivit klar inom såväl tidsramen som budgetramen på 1,2 miljarder kronor.

Fyra år har det tagit att bygga om den tidigare postterminalen till bussdepå, och det är inte en bussdepå riktigt som alla andra.

Bättre tvättmöjligheter för bussarna, utökad verkstadskapacitet, modern tankningsanläggning och påtagligt större och ljusare personalutrymmen är några av inslagen i anläggningen som ägs och har finansieras helt av SL, det vill säga Region Stockholm.

Personalutrymmena är påfallande ljusa, som exempelvis det här omklädningsrummet. Foto: Ulo Maasing.

Men SL har inte haft fria händer – åtskilligt i den tidigare postterminalen har varit kulturmärkt och bevarats. Ett exempel på det är stora konstverk som pryder väggarna på olika håll i depån, något som torde sakna motsvarighet i de flesta bussdepåer i Europa.

Ett av flera stora konstverk sommar bevarats från tiden som postterminal. Foto: Ulo Maasing.

Även miljöaspekterna har fått väga tungt när SL har byggt om och utökat den tidigare postterminalen. I ombyggnadsarbetet har 360 kubikmeter grön betong använts och utanför depån finns ett område, täckt av vildvuxet gräns och ett antal ekstockar.

Även det är ett miljöprojekt. Förutom att bygga om drygt 23 000 kvadratmeter yta har nämligen en stor byggnad på 30 000 kvadratmeter uppförts.

Som en följd av det det varit nödvändigt att ta tidigare obebyggd mark i anspråk, mark där det visade sig att den ovanliga bredrandade ekbarkbocken levde.

SL:s nya Tomtebodadepå som kommer att användas av Keolis. Foto: Region Stockholm.

Därför har SL med hjälp av entomologer, insektsexperter, skapat ett område med utplacerade ekstockar för att de de sällsynta insekterna ett nytt hem!

– Det här är ett fantastiskt bygge som får en oerhörd betydelse för dagens och morgondagens bussresenärer i Storstockholm, sa trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) när han invigde anläggningen.

Till en början kommer biogas- och biodieselbussarna att vara helt dominerande i depån som hyrs av bussoperatören Keolis. Femton elbussplatser med laddare ska dock finnas, även om laddstationerna ännu inte är på plats. Men i framtiden kommer depån sannolikt att till största delen användas av elbussar och då kommer dess kapacitet att bli ännu större eftersom servicebehovet för elbussar är betydligt mindre än för gws- eller biodieselbussar. Därmed kan verkstadsytor frigöras.

– Vi är stolta över att kunna lämna över Nordens modernaste bussdepå till kollektivtrafikverksamheten. Depån har levererats inom budget och med innovativa lösningar vad gäller miljö i form av skydd av vatten och biotoper men även användande av grön betong och renovering av existerande byggnad. Den tekniska höjden är stor där bland annat unika tunga takbalksbyten inomhus har utförts och en helt ny uppställningshall byggts på en kompakt och komplicerad plats, säger Karin Svingby, avdelningschef, trafikförvaltningen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)