Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i korthet

Bodö blev i månadsskiftet världens nordligaste elbussstad. Foto: Reis Nordland.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Världens nordligaste elbusstad, finskt företag storsatsar på laddinfrastruktur, elektrisk offensiv i Moskva.

Finska Kempower fortsätter att i snabb takt bygga ut sin kapacitet för produktion av laddinfrastruktur för bussar och andra elfordon. Foto: Kempower.

Laddstationer: Det finska företaget Kempower storsatsar på att bygga ut sin kapacitet för produktion av laddstationer för bussar och andra elfordon. Företagets ägare, Kemppi Group Oy, har förvärvat en 10 300 kvadratmeter stor industrifastighet i den finska staden Lahti.

Där ska Kempower gradvis öka sin produktion av laddstationer för elfordon med 500 procent fram till slutet av nästa år. Kempower femfaldigade i början av det här året sin produktionskapacitet jämfört med 2020. Kempower har nyligen levererat laddinfrastruktur till den största elbussdepån norr om polcirkeln, i norska Bodö (se nedan). Kempower ska också leverera laddstationer till de 31 elbussar från VDL som finska Koiviston Auto har beställt för trafik i Kuopio (13 elbussar) och Lahti (18 elbussar).

Nordligast: Den 1 juli blev den norska staden Bodö världens nordligaste elbusstad när alla stadsbussar byttes ut mot 31 nya elbussar från Volvo. Av dessa är fjorton ledbussar som tar 122 passagerare var. Samtidigt tog Nordlandsbuss över driften av stadstrafiken för de kommande tio åren.

– Det här är den största gröna omställningen inom kollektivtrafiken i Nordnorge, sa vide ordföranden i Nordland fylkeskommune, Svein Eggesvik, när han invigde den nya stadstrafiken. Det är nämligen inte bara bussarna som är nya, utan också linjenätet med tätare trafik på de mest belastade linjesträckningarna.

Förutom själva trafikavtalet på nästan 1,5 miljarder norska kronor har fylkeskommunen (d v s regionen) investerat 245 miljoner NOK i ny bussdepå, laddinfrastruktur och merkostnader för att gå över till elbussar.

Innan årsskiftet ska Moskva ha 1 000 elbusar i trafik. Foto: Mosgortrans.

1000 elbussar: Rysslands huvudstad Moskva slutar i år helt att köpa dieselbussar med sikte på att 2030 ha en bussflotta som uteslutande består av elbussar. Mosgortrans, som svarar för buss- och spårvägstrafiken i Moskva räknar med att ha 1 000 elbussar i trafik i slutet av det här året.

I början av 2023 ska mer än 2 000 elbussar vara i trafik och ytterligare 372 laddstationer för elbussar ska ha installerats. Nyligen etablerade busstillverkaren Kamaz bussfabriken Svarz i Moskva som är en del av Mosgortrans. Där ska 500 elbussar om året tillverkas, något som enligt Mosgortrans pressar kostnaderna för elbussar avsevärt.

Mosgortrans ska också inleda en pilotverksamhet med bränslecellsbussar. De första bussarna ska börja testas i september nästa år och 2023 ska Svarz-fabriken få ett utvecklingscenter för tillverkning av bränslecellsbussar.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)