Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Säffle – Volvos egen förnyelseverkstad

Rekonditionering av bussar är ett av de stora arbetsområdena för Volvo Bussar i Säffle. Just nu lackeras 150 bussar om. Bussarna går i trafik för Värmlandstrafik och har nu rullat halva avtalstiden. Foto: Ulo Maasing.

Omlackering, nytt infotainmentsystem eller ett fullt utrustat kök som kan serva både gourmeter och vinkännare? Volvo Bussars tidigare bussfabrik i Säffle har utvecklats till en verklig moderniseringsverkstad. Oftast handlar det om att fräscha upp eller rekonditionera bussar för att de ska vara fräscha och upplevas moderna även efter ett antal tuffa år i trafik. Men i Säffle kan också splitter nya bussar specialutrustas efter detaljerade önskemål från köparen.

Så var exempelvis fallet när Ekmanbuss Flexibussitet beställde en ny turistbuss från Volvo, en Volvo 9900. Vd:n och ägaren Johan Ekman har ofta bestämda uppfattningar om hur hans bussar ska vara för att han ska kunna erbjuda sina gäster en högklassig service, även om gästerna har höga anspråk. Och i den nya bussen, som levererades tidigare i år, skulle det finnas ett fullutrustat kök och därtill en vinkyl (Johan Ekman är själv utbildad sommelier och lämnar inget åt slumpen när det gäller val av vin). Köket skulle klara en trerätters middag med tillhörande drycker.

Så blev det också. Den nya bussen utrustades i Säffle i nära samarbete mellan Johan Ekman och Volvo och blev till slut en helt unik Volvo 9900.

Stefan Nilsson är säljansvarig och Thomas Persson platschef vid Säffleanläggningen. Foto: Volvo Bussar.

Andra, mer vanliga uppdrag för Säffleanläggningen är mer prosaiska. Ett stort arbete just nu är att lackera om 150 bussar som går i trafik för Värmlandstrafik. Bussarna har gått i trafik sedan 2015 och i trafikavtalet med operatören slås det fast att omlackering och uppfräschning ska ske efter halva avtalstiden.

Volvo Bussars anläggning i Säffle som den ser ut idag. Redan 1928 byggdes här den första bussen. Foto: Volvo Bussar.

När vi besöker Volvo Bussar i Säffle har knappt hälften av bussarna lackerats om. Men även på nya bussar kan det hända att Säffle tar hand om kompletterande lackering för att inte bromsa produktionen i Polen, exempelvis när en kund vill ha en speciell design på lackeringen och inte önskar strajpa bussen.

Under det senaste året har montering av covid-skydd vid förarplatsen varit en vanlig uppgift för Säffleanläggningen.

– Trots pandemin blev 2020 ett bra år för oss med stor efterfrågan. Vi tror på en fortsatt positiv utveckling, i synnerhet när resandet tar fart och med det turist- och beställningstrafiken, säger Stefan Nilsson, säljansvarig i Säffle och med mer än 30 år på Volvo.

Volvo Bussars anläggning i Säffle har en lång historia. Här byggdes den första bussen 1928, men fabriken grundades redan 1913 och drevs av flera ägare fram till 1981 under namnet Höglund & Co. 1981 tog Volvo över och producerade bussar i fabriken fram till sommaren 2013. Då flyttades bussproduktionen över till polska Wroclaw. Då hade Volvo 350 fast anställda medarbetare i bussproduktionen i Säffle.

Före och efter. En uppgift för Säffleanläggningen är att ta hand om krockskadade bussar. Foto: Volvo Bussar.

Alla typer och märken
Men Volvo Bussar blev kvar även efter flytten av tillverkningen, om än i mindre skala. Idag arbetar cirka 45 personer i Volvo Bussars anläggning i Säffle som är en del av Volvo Bussar Norden. Här kan man fixa det mesta på bussar.

Amfibiebussarna i Stockholm kommer också från Säffle där amerikanska karosser och Volvochassier har förenats. Foto: Ulo Maasing.

Volvobussar dominerar naturligtvis, men i Säffle tar man sig an alla märken och busstyper. När vi besöker verkstaden arbetar man således med en i Sverige ovanlig buss, visserligen på Volvochassi men karosserad av israeliska Merkawim. Det är en helt ny buss som kom till Sverige som demovagn och nu ska få nätverk för ett infotainmentsystem och nya skyltar.

På en annan av de fyra verkstadsplatserna står en några år gammal buss i nylackat omisskänligt Flixbusgrönt. Nya stolar ska monteras innan bussen går ut i expressbusstrafik.

Ovanliga beställningar är inget okänt för dem som arbetar i Säffleanläggningen. Här har man således byggt de amfibiebussar som kör sightseeing i Stockholm under namnet Ocean Bus. Chassier och drivlina kommer från Volvo medan karosserna är amerikanska. Här har man byggt brandbussar, likaså Volvos första elbussar som gick på linje 55 i Göteborg.

Åter till fadershuset. En av de elbussar till linje 55 i Göteborg som en gång byggdes i Säffle är tillbaka för att bland annat få förstärkt takkonstruktion och därmed kunna ta större och tyngre batterier. Foto: Ulo Maasing.

Vid vårt besök står en av de elbussar som gick på linje 55 inne för byte av kablage med mera. Teknikerna ser också på vilka förstärkningar av taket som behöver göras för att öka batterikapaciteten.

– Vi gör arbeten både här och på plats hos kunden. Utvecklingen mot allt fler elbussar gör att vi i framtiden måste vara mer hos kunderna eftersom det inte är så enkelt att köra elbussar längre sträckor hit till Säffle. Men än så länge är elbussarna så nya att de inte har börjat komma till oss, berättar Thomas Persson, platschef för Volvo Bussar i Säffle sedan två år.

– Med elektrifieringen ökar också bussarnas livslängd. Det kommer att medföra en ökad efterfrågan på rekonditionering, inte minst när det gäller interiören.

– Det som gör oss unika är att vi kan vara med från idéstadiet till genomförande och en eventuell registreringsbesiktning. Vi kan snabbt och enkelt ta fram helhetskoncept åt kunden och kortar därmed stillestånden, säger Thomas Persson.

Regionernas trafikupphandlingar bidrar till en hel del uppdrag för anläggningen i Säffle. I samband med upphandlingar flyttar bussföretag ofta delar av sin vagnpark till en annan region. Det betyder att bussarna måste lackeras om. Samtidigt är det vanligt med en rejäl uppfräschning av interiören med nya stolar eller klädsel, nya infosystem och så vidare.

Börje Danielsson ansvarar för reservdelsverksamheten vid Volvo Bussar i Säffle. Foto: Ulo Maasing.

Reservdelslager
Volvo Bussar i Säffle har också ett stort reservdelslager med mer än 10 000 originaldelar som inte lagerförs i Volvos stora reservdelslager i belgiska Gent.

Från Säffle servas hela Europa, och här har man ansvar för reservdelar med låg efterfrågan sedan reservdelslagret i polska Wroclaw flyttats till Säffle, liksom de tidigare lagren i Katrineholm och Danmark.

Många reservdelar tillverkas i Säffle. Här arbetar Mats Storm med produktion av detaljer. Foto: Volvo Bussar.

– Vi har ett bra lager för rekonditionering och levererar också till Gent. Men det är en svår balansgång att avgöra vad vi ska ha i lager eller inte, berättar Börje Danielsson som ansvarar för reservdelsverksamheten.

– Vi försöker själva tillverka så mycket som möjligt av delar i aluminium och stål. Vi tillverkar både enstaka detaljer till längre serier.

Ännu produceras här inte reservdelar med 3D-skrivare.

– Vi ser på det men har idag inget konkret att visa upp, säger Stefan Nilsson.

Variationen på uppdragen är stor. Bland de vanligaste uppdragen är lackeringsarbeten, elinstallationer, installation av kameror och USB-uttag. I tvätthallen går det också att göra täthetsprov för att hitta eventuella läckor vid fönster.

Kompetenscenter
Förutom rekonditionering av bussar har Volvo Bussars anläggning i Säffle en viktig funktion som kompetenscenter och bussteknikerskola. Här vidareutbildas servicetekniker för hela Norden. Cirka 1 000 elever deltar i någon av de 18 kurserna varje år.

Elektrifieringen av busstrafiken och teknikskiftet ökar utbildningsbehovet, konstaterar Stefan Nilsson.

Han räknar också med att man i Säffle kommer att ha mer att göra den kommande tiden.

– Vi räknar med att det finns ett uppdämt behov när det gäller rekonditionering.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)