Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes´ nya arbetshäst

Mercedes-Benz Intouro är en verklig arbetshäst, avsedd för både skoltrafik och regional linjetrafik liksom för enklare beställnings- och turisttrafik. Premiumversionen karakteriseras av detaljer i silver och krom i fronten. Foto: Ulo Maasing.

Lättare, snålare och både längre och kortare. Intouro är en verklig arbetshäst från Mercedes-Benz, avsedd för skoltrafik, längre regional linjetrafik, enklare beställningstrafik med mera. Efter att ha visats upp för fackpress redan förra året presenterade nyligen Daimler Buses den nya generationen av Intouro på riktigt, ute i trafik. Senare i år startar serieproduktionen och nästa år kommer nya Intouro även som en lätthybrid.

Mercedes-Benz Intouro har blivit en verklig storsäljare i Europa under årens lopp och haft framgångar även i Sverige. I vintras tog Mohlins Bussar emot en leverans av int mindre än 106 Intouro som en del av Daimler Buses största enskilda bussleverans någonsin i Sverige (klicka här). Nu tar en ny generation av Intouro vid. Bussen visades upp för utvalda fackmedia redan i höstas, men nu har vi fått en närmare titt på den.

För Daimler Buses och Mercedes-Benz är regionbussar, eller intercitybussar som de oftast kallas, en viktig marknad.

– Det är ett stort marknadssegment med 8 – 9 000 nyregistreringar om året under normala tider, kommenterade Daimler Buses´ nye marknadschef Alexander Pöschl när Mercedes-Benz nyligen presenterade nya Intouro i Neu-Ulm i Tyskland. Pöschl tog över som marknadschef inom Daimler Buses i maj.

Den 12-metersversion av Intouro som Mercedes nyligen visade håller en god komfort även för beställningstrafik.

I Neu-Ulm visade Mercedes upp Intouro i två versioner, dels en 12,18 meter lång version , dels en 13,09 meter lång buss, båda tvåaxliga. Att Mercedes väljer att lansera dessa två versioner först har en enkel förklaring: det är i det segmentet som efterfrågan är störst. Men fler längder kommer: dels den kompakta Intouro K på 10,7 meter, dels Intouro L, en treaxlig buss på 14,88 meter. Genomgående handlar det om normalgolvsbussar, inte låggolv eller lågentré.

Motorn är Mercedes-Benz OM 936 på 236 kW (354 hästkrafter).

Hybrid kommer
Nya Intouro är också ett uttryck för den renodling av produktsortimentet som Daimler Buses nu genomför när det gäller intercitybussar. Setras tidigare MultiClass 400 UL och UL Business ersätts av nya Intouro. I fortsättningen ska Mercedes-Benz svara för normalgolvsbussar för linjetrafik och Setra för lågentré- och låggolvsbussar. Setra behåller således M;ultiClass 400 LE. Mercedes-Benz Citaro med låggolv kommer också att finnas kvar även i linjetrafikversion.

– Vi kommer också att introducera en version med lätthybrid under andra halvan av nästa år, uppgav Alexander Pöschl.

Daimler har till skillnad från en del andra busstillverkare aldrig satsat på fullskalig hybridisering av bussar. Lätthybriden består i princip av ett relativt litet batteri och en liten elmotor, förutom den vanliga förbränningsmotorn. Bromsenergin omvandlas till el som lagras i små superkapacitorer. När bussen accelererar levereras elström från dessa till elmotorn som hjälper till vid acceleration. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar. På stadsbussen Citaro räknar Daimler med att lätthybriden kan minska drivmedelsförbrukningen med upp till drygt åtta procent.

Bagageutrymmet är fullt tillräckligt för grupper på två- eller tredagarsresor. Foto: Ulo Maasing.

Premiumversion
Nya Intouro kommer naturligtvis med en lång rad valmöjligheter när det gäller inredning och utrustning vilket gör bussen mycket flexibel.

Den drygt tolv meter långa Intouro som vi sett närmare på har 55 passagerarplatser och är en premiumversion med ett särskilt designpaket med bland annat krom- och silverfärgade detaljer i fronten.

Vid den dubbla mittdörren kan rullstolslift installeras. Två versioner av lift finns. Foto: Ulo Maasing.

Därmed signalerar bussen redan genom exteriören att den är avsedd att kunna användas i såväl regional linjetrafik som i turist- och beställningstrafik. Det kan exempelvis vara utflykter på en eller ett par dagar. Tanken har varit att skapa en buss som passar för en rad trafikuppgifter och såvitt vi kan bedöma är resultatet lyckat.

Förarplatsen i nya Intouro. Foto: Ulo Maasing.

För intercitytrafik finns all nödvändig utrustning som destinationsskyltar fram, på sidan och bak, stoppknappar med mera. Dubbeldörr i mitten underlättar avstigning och kortar hållplatsuppehållen, men bussen kan även fås med enkel mittdörr.

– Den främre dörren har en högre panel som skydd mot glasskador, påpekade Andreas Pöschl.

Stolarna är Mercedes-Benz egna Travel Star Eco med tvåpunktbälten och ställbart ryggstöd. De känns komfortabla, även för resenärer som är över medellängd och som reser längre sträckor. Bagageutrymmet är fullt tillräckligt för grupper på kortare resor. ”Vår” buss var även utrustad med rullstolslift vid dubbeldörrarna i mitten. Rullstolsliften kan fås i två olika versioner. Kylskåp fram samt guidemikrofon tillhör också utrustningen.

Motorn är Mercedes-Benz OM 936 på 236 kW (354 hästkrafter) och växellådan Mercedes-Benz´ egen åttaväxlade PowerShift. Utan att provköra bussen upplevde vi förarplatsen som ergonomiskt bra.

Intouros front, med munskyddet av – eller åtminstone öppet. Foto: Ulo Maasing.

Säkerhet
Nya Intouro är också den första bussen från Mercedes-Benz som är baserad på Daimlers utvecklade el- och elektronikplattform. Det har gjort det möjligt att utrusta bussen med de allra senaste systemen för förarstöd och säkerhet, bland annat den femte generationen av nödbromssystemet Active Break Assist, ABA 5. Systemet kan fås som tillval. ABA lanserades på Mercedes´ turistbussar redan 2008 och har utvecklats sedan dess. ABA 5 använder både radar och kameror och reagerar på såväl fasta hinder som rörliga, exempelvis en fotgängare som annars riskerar att bli påkörd.

Nya Intouro kan också fås med Sideguard Assist, ett varningssystem på högra sidan för att varna föraren för cyklister och andra hinder vid exempelvis en högersväng i en gatukorsning. Systemet bygger på två radarsensorer på bussens högersida och övervakar ett område på 3,75 meter från bussen samt täcker hela dess längd. Vid hastigheter över 36 km/tim ökar täckningen till fem meter från sidan vid bussens front och upp till femton meter vid aktern. Om systemet upptäcker ett rörligt föremål tänds en LED-lampa i form av en varningstriangel till höger i bussen, i förarens ögonhöjd. Om systemet anser att det finns en fara för kollision intensifieras varningarna, slår över till rött och förarstolen vibrerar.

Mot bakgrund av covid-19-pandemin betonar Mercedes-Benz också en rad åtgärder som man erbjuder för att skydda föraren från infektion, från särskilda glasskydd till behållare för handsprit vid framdörren.

– Luftkonditioneringen i alla nya Intouro har också avancerade aktiva partikelfilter med antiviral funktion som standard. Det gör att infektionsrisken är avsevärt lägre, framhöll Andreas Pöschl.

Bättre aerodynamik och lägre vikt gör att nya Intouro förbrukar cirka tre procent mindre bränsle än föregångaren.

Kortare med mer kapacitet
Den andra Intouron som vi såg närmare på var en 13-metersbuss med 59 sittplatser och avsedd primärt för skol- och pendeltrafik, liksom för intercitytrafik. Däremot är den knappast ägnad till beställnings- och turisttrafik eftersom stolarna saknar fällbara ryggstöd och i den aktuella bussen också erbjöd ett blygsamt knäutrymme för medellånga passagerare. Fyra av sittplatserna är klaffstoilar, två av dem framåtvända. Modellbeteckningen är Intouro M.

Trots att Intouro M med sin längd på 13,1 meter är 8 decimeter kortare än föregångaren har den större passagerarkapacitet än denna. Motorn är densamma som i den första bussen, men växellådan är ZF:s EcoLife.

Mercedes-Benz har även lyckats minska bränsleförbrukningen hos nya Intouro. Dels har man förbättrat bussens aerodynamiska egenskaper, dels har den blivit cirka 300 kilo lättare än den tidigare versionen. Totalt ger det en minskad bränsleförbrukning på upp till tre procent. men den kommande hybridversionen spar ytterligare bränsle. Det gör också det elektroniska systemet för att hålla koll på lufttrycket i däcken. Rätt lufttryck spar både drivmedel och minskar däckslitaget. Systemet, som finns som tillval, kan också tidigt varna för däckskador.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)