Det andra kvartalet markerar en vändpunkt för elbussleverantören Hybricon i Umeå. Det skriver företaget i sin delårsrapport som publicerades på onsdgsförmiddagen. Hybrico går fortfarande med förlust, men förlusten minskar och Hybricon fokuserar nu på serviceverksamheten samt på att marknadsföra King Long bussar i Sverige och Danmark.
Under första halvåret i år omsatte Hybricon 8,9 miljoner kronor mot 6,5 miljoner samma period förra året. Rörelseresultatet blev ett minus på 588 000, jämfört med -4,6 miljoner i fjol.
De elbussar som Hybricon tidigare levererat under namnet Arctic Whisper har tagits ur trafik. Istället satsar företaget på att sälja den kinesiska busstillverkaren King Longs bussar samt serviceverksamhet.
– För första gången på många år finns inga Arctic Whisper bussar på Umeås gator. Det är ett litet men viktigt stycke svensk industrihistoria som nu slutförts. Ett framåtblickande projekt, fullt av entreprenörskap, djärvhet och kanske ett visst mått av aningslöshet. Det är i efterhand lätt att konstatera att för att lyckas med en fullskalig industrialisering av busstillverkning krävs enorma insatser i form av kapital och uthålliga och kompetenta resurser, skriver Hybricons vd Mårten Fuchs i företagets delårsrapport.
– I och med att Arctic Whisper projektet är avslutat kan vi nu med full kraft nyttja vår kompetens och uppbyggda erfarenhet till att fokusera på att skapa en verksamhet där vi levererar god tillgänglighet med hög kvalitet till befintliga och nya kunder.
Hybricon har nu sålt de första två elbussarna från King Long till Transdev i Umeå.
– Marknaden för elbussar växer stadigt i Norden. Trots att branschen präglas av både långa ledtider och beslutsprocesser är vår bedömning att det finns goda möjligheter för Hybricon att ta ytterligare affärer, skriver Mårten Fuchs..
Lämna ett svar