Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största Sverigeleveransen för Daimler Buses

Överlämning av storleveransen om 112 bussar till Mohlins Busstrafik. Från vänster: Pär Wik, EvoBus, Ergiz Esen, EvoBus, Robert Mohlin, Mohlins Bussar, Lars Forsström, EvoBus, Erik Hult, Bussexperten, Fredrik Ulfvin, Bussexperten, Maurice Intouro Groen, EvoBus, Cecilia Ljung, Mohlins Bussar. Foto: Ulo Maasing.

På en stor asfaltplan i Gimo i  norra Uppland lyser ett gult hav av bussar upp det decembergrå vädret. Det är Daimler Buses som nu har genomfört sin största enskilda bussleverans någonsin i Sverige. Det är Mohlins Bussar som har tagit emot totalt 112 nya bussar, alla lackade i UL:s gula färg: 106 Mercedes-Benz Intouro och sex Setra MultiClass LE. Alla de nya bussarna ska sättas i trafik i januari, några redan den 1 januari, de övriga i samband med skolstarten efter helgerna.

Mohlins Bussar kommer inte att köra alla bussar själv, utan samarbetar med flera uppländska bussföretag som underleverantörer: Gimo Buss & Taxi, Håbo Buss samt Högbergs Bussresor.

Inte minst logistiskt har storleveransen varit en utmaning för EvoBus med partners. Foto: EvoBus.

Storleveransen är en följd av att Mohlins Bussar i februari vann UL:s upphandling av lokal- och skolbusstrafik i Region Uppsala län på ett avtal som är värt cirka 130 miljoner kronor per år. Avtalet löper på 8,5 år med möjlighet till förlängning i ytterligare fyra år.

Flertalet bussar, 106 stycken, är Mercedes-Benz Intouro. Foto: Ulo Maasing.

– Jag har varit kund hos EvoBus i Vetlanda sedan 1985 och de har alltid ställt upp när det har behövts. Så för mig var valet av leverantör naturligt, berättar Robert Mohlin där han står på den stora asfaltplanen i Gimo.

Kring honom är det bussar, bussar, bussar – ett helt hav av nya, gula bussar.

– Redan när min far en gång tog över bussbolaget satte han upp två mål. Det ena var att bygga ett bussgarage, det andra var att äga en Setra, berättar Robert.

På den vägen är det.

Och med åren har verksamheten för Mohlins vuxit rejält. Den första Setran följdes av fler liksom av Mercedes-Benz så att ungefär två tredjedelar av vagnparken nu kommer från Daimler Buses. I koncernen finns idag cirka 300 bussar, storleveransen inräknad. Ambitionen är att växa ytterligare.

Men åter till februari och den vunna upphandlingen och den lagda ordern på 112 nya bussar – en storsatsning även för betydligt större bussföretag. Sedan blev det dramatiskt. Coronan slog till med produktionsstörningar, delvis nerstängda fabriker, stängda gränser och så vidare.

– Samtidigt kom beskedet att Frankrike hade beställt 900 bussar, även de Intouro. Mitt i Coronakrisen skulle alltså 1 000 Intouro fram från Mercedes-Benz bussfabrik i Turkiet. Det kändes nog lite nervöst men vi satsade hårt på att klara leveranserna på utsatt tid. Och vi klarade det. Nu är bussarna levererade, i god tid innan trafikstart, ler Ergiz Esen, vd för EvoBus Sverige.

Ett hav av gula bussar i det decembergrå vädret. Foto: EvoBus.

Först levererades bussarna till EvoBus i Vetlanda för att färdigställas för för UL-trafiken. Volymen var så stor att EvoBus vände sig till sin etablerade servicepartner Bussexperten som tog hand om arbetet med ungefär hälften av de nya bussarna.

Bussexperten kommer också att serva bussarna och utökar sin verksamhet, dels genom att man tar över Bergkvarabuss´ serviceanläggning i Enköping, dels genom att etablera en ny anläggning i Uppsala som ska stå klar i september nästa år. Men en stor del av servicen ska göras ute på bussdepåerna med hjälp av servicebilar.

– Det nya trafikavtalet och investeringarna i de nya bussarna har haft en stor betydelse för oss under coronan när turist- och beställningstrafiken i praktiken har varit nere på noll och mycket av expressbussarna har stått stilla. Då har den här satsningen lyft andan i hela företaget, säger Robert Mohlin.

– Vi har också arbetat hårt på att utveckla säkerhet och trygghet i expressbussarna där vi återstartar trafiken den 18 december, vilket v i tidigare rapporterat om (klicka här).

Majoriteten av de nya bussarna ska trafikera skollinjer, alltså skoltrafik som också är öppen för andra resenärer. Samtliga bussar är därför utrustade med validatorer. Komforten är ovanligt hög för att vara bussar som främst ska köras i skoltrafik, bland annat med rejäla stolsavstånd på 710 millimeter. Bra för långbenta gymnasister, men det gör det också möjligt att använda bussarna i en hel del beställningstrafik.

Trepunktsbälten och backkamera tillhör säkerhetsutrustningen och Intourobussarna har handikapplift. USB-uttag vid samtliga passagerarplatser är självklart.

Samtliga bussar, både Mercedes-Benz Intouro och Setra MultiClass UL körs på HVO och är utrustade med Mercedes sexcylindriga motor OM 936 med en effekt på 220 kW, vilket motsvarar 299 hästkrafter. Växellådan är Mercedes fullautomatiserade PowerShift GO 250-8.

För EvoBus Sverige har beställningen från Mohlins Bussar bidragit till att coronaåret 2020 blir ett bra år med stora leveranser även till flera andra kunder.

– Men 2021 ser magrare ut, medger Ergiz Esen. Många av våra kunder på turistbussidan har det just nu mycket svårt.

Här kan du se en video från storleveransen. Videon är producerad av EvoBus Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)