Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samarbete mellan fordonstillverkare öppnar för batteridrivna långfärdsbussar

Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton Group (MAN, Scania) ska gemensamt etablera ett europeiskt nätverk för ladning av långfärdsbussar och långtradare.

De tre stora europeiska buss- och lastbilstillverkarna Volvo, Daimler och Traton group (där Scania och MAN ingår) ska samarbeta om ett stort laddningsnätverk för batteridrivna långfärdsbussar och lastbilar för långväga trafik i hela Europa. Parterna har nu skrivit under en avsiktsförklaring om att gemensamt bygga och driva ett sådant nätverk. Parternas gemensamma mål är ”att initiera och snabba på utbyggnaden av laddinfrastrukturen för och därmed öka kundernas förtroende och stödja EU:s omvandling till klimatneutrala transporter” skriver företagen i ett pressmeddelande. På alla övriga områden ska de tre fortsätta att konkurrera.

Volvokoncernen, Daimler Truck och Traton ska etablera ett samriskföretag där de tre parterna har lika stora ägarandelar. Företaget ska börja sin verksamhet nästa år. Tillsammans ska de tre parterna investera 500 miljoner euro, mer än fem miljarder kronor, för att installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter. Laddstationerna ska finnas på plats inom fem år från att det gemensamma företaget etablerats.

Antalet laddningspunkter väntas enligt parterna öka avsevärt genom samarbeten med ytterligare partners samt offentlig finansiering.

Det planerade samriskföretaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och vara baserat i Amsterdam, Nederländerna. Samriskföretaget kommer att bygga på de grundande partnerföretagens breda erfarenheter av, och kunskaper om, tunga lastbilar och bussar.

De tre partnerföretagens laddningsnät kommer att vara öppet och tillgängligt för alla kommersiella fordon i Europa, oavsett märke.

Företag med eldrivna vagnparker kommer att kunna utnyttja både snabbladdning som är skräddarsydd för att passa den lagstadgade viloperioden för yrkestrafiken i Europa – den högsta prioriteten för det planerade samriskföretaget – och laddning över natten.

– Vi skapar ett ledande europeiskt laddningsnätverk för att lägga den nödvändiga grund som gör det möjligt för våra kunder att genomföra omvandlingen till elektrifiering. Vi har kraftfull teknik för elektromobilitet och nu, i samarbete med Daimler Truck och Traton Group samt tack vare EU:s Green Deal, dessutom en branschomfattande förståelse samt en politisk miljö för att ta grundläggande steg mot hållbara transport- och infrastrukturlösningar, kommenterar Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)