
Den första lokaltrafikbussen i Europa som har byggts om från dieseldrift till vätgasdrift har nu levererats. Foto: Clean Logistics.
Vattenånga istället för dieselavgaser ur avgasröret. Flera tyska företag arbetar nu med att konvertera dieselbussar till vätgasdrivna bränslecellsbussar. I dagarna har företaget Clean Logistics levererat Europas första dieseldrivna stadsbuss som har byggts om för bränslecellsdrift till ett trafikföretag i delstaten Brandenburg utanför Berlin. Den konverterade bussen är en Mercedes-Benz Citaro som har fått en ny, vätgasdriven drivlina och har en räckvidd på över 300 kilometer på en tankning.
Trafikföretaget, Uckermärkische Verkehrsgesellschaft (UVG) ska sätta in bussen på en linje mellan staden Schwedt ochen nationalpark i nordöstra Brandenburg. En andra, konverterad buss ska levereras till UVG senare i år.
Enligt Clean Logistics är en konvertering av dieselbussar till bränslecellsdrift resursbesparande och innebär en betydande mninskning av koldioxidutsläpp, jämfört med tillverkning av en ny buss. För att bygga upp en klimatneutral och framtidsinriktad fordonsflotta behöver trafikföretagen inte köpa in nya fordon – ”en klimatskadlig dieselbuss försvinner från vägarna och ersätts med klimatvänlig framtidsteknik”.
Clean Logistics uppger att man har fått in konkreta förfrågningar om konverteringar av hundratals bussar. I framtiden planerar företaget även att konvertera lastbilar från dieseldrift till bränslecellsdrift. En seriemässig konvertering av dieselbussar till bränslecellsbussar planeras komma igång under nästa år.
– Klimatkrisen kräver innovativa lösningar. Konvertering av begagnade bussar från förbränningsmotor till ett klimatvänligt drivsystem är ett exempel på det, kommenterar Axel Vogel, delstaten Brandenburgs minister för jordbruk, miljö och klimatskydd. Delstaten stöttar pilotprojektet med cirka tio miljoner kronor.
Även ett annat tyskt företag, E-Trofit, siktar nu in sig på att konvertera dieseldrivna bussar och lastbilar till vätgasdrift. E-Trofit bildades för några år sedan med sikte på att bygga om dieselbussar till elbussar (klicka här), men går nu ett steg vidare.

Den tidigare dieseldrivna bussen har fått en bränslecellsdriven elektrisk drivlina med vätgastankar på busstaket (grönt), en bränslecell monterad baktill i bussen (blå), batterimodul under golvet i bakre delen av bussen (gul) och två direktdrivna elmotorer på bakaxeln (röd). Bild: Clean Logistics.
Lämna ett svar