Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dieselbussar kan bli elbussar i långa rader

Ett tyskt företag är nu redo att starta seriemässig konvertering av dieselbussar till elbussar.

Konventionella stadsbussar kan nu seriemässigt konverteras till elbussar. Det är ett tyskt företag, in-tech, som har etablerat företaget e-troFit med syfte att seriemässigt konvertera dieselbussar till elbussar. Drivlinan i de elektrifierade bussarna kommer från ZF. De första bussarna från e-troFit levereras enligt planerna under det fjärde kvartalet i år och företaget aviserar nya lösningar för andra stadsbussar och för lastbilar under 2020.

Enligt e-troFit har man redan fått sina första order på konverterade dieselbussar. Företaget uppger också att man har mött ett stort intresse från såväl privata som samhällsägda bussföretag.

– Vi har fått förfrågningar från ett stort antal operatörer från hela världen, säger Andreas Hager, vd för e-troFit.

Enligt ZF kan såväl företagets AxTrax AVE elektriska portalaxel som CeTrax drivlina installeras direkt utan att större ändringar på chassi, axlar eller differential.

Lösningen för att konvertera dieselbussar till elbussar visades för en bredare publik för första gången i höstas på IAA-mässan i Hannover, vilket du kan läsa mer om här.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)