Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Yrkesförare kör för allt fortare vid skolor

Nonchalerad begränsning. En majoritet av yrkesförarna kör alldeles för fort vid skolor. Bussförarna sköter sig bäst. Foto: Wikimedia Commons.

En majoritet av yrkesförarna kör för fort utanför skolor och fortkörningarna har ökat markant sedan i fjol. I fjol körde 64 procent av yrkesförarna alltför fort utanför skolor, i år är det 79 procent. För den tunga yrkestrafiken var motsvarande siffror 80 procent 2020 jämfört med 92 procent 2021. Bäst sköter sig bussförarna där ”bara” 48 procent körde för fort. Bäst skötte sig förare från Nobina. Taxiförare syndar mest. Det är försäkringsbolaget Folksam som för fjärde året i rad undersökt hastigheten bland yrkesförare.

Drygt 5 300 fordons hastighet har mätts på vägar i Storstockholm och på vissa sträckor i Uppsala. Studien omfattar alla yrkesfordon med företagslogga; personbilar, lätta lastbilar, tunga lastbilar och bussar. I genomsnitt körde de undersökta yrkeschaufförerna åtta kilometer i timmen över tillåten hastighet på 30-vägar, vilket motsvarar en fördubblad risk att bli allvarligt skadad för en fotgängare eller cyklist som blir påkörd.

Hela 92 procent av de tunga fordonen körde för fort utanför skolor. Bussarna hade en överträdelsehastighet på 3,4 km/tim och lastbilar hade en överträdelsehastighet på 2,4 km/tim.

De bolag som enligt undersökningen oftast struntar i hastighetsbegränsningarna är taxiföretagen Taxi Stockholm (83 procent körde för fort) , samt budföretagen Schenker (82 procent, Bring (81 procent) och Best (81 procent)och Taxi Kurir (82 procent).

Lägst andel överträdelser hade Kyl&Frysexpressen (28 procent), Dagab (33 procent), Nobina (41 procent), Keolis (49 procent) och Arriva (51 procent).

Folksam pekar på att såväl Nobina som Keolis är ISO 39001-certifierade (ISO 39001 är ett standardiserat ledningssystem för trafiksäkerhet). Företag med en sådan certifiering har generellt färre hastighetsöverträdelser än andra företag. Totalt hade de ISO 39001-certifierade bolagen 50 procent överträdelser. Det går att jämföra med bolag utan ISO 39001-certifiering som hade 71 procent överträdelser, taxibilar oräknade då inget taxibolag certifierats för ISO 39001

Skulle alla hastighetsbegränsningarna följas så skulle 80 liv sparas årligen, konstaterar Folksam.

– Det är alarmerande att vi i årets mätning ser en kraftig ökning av andelen hastighetsöverträdelser utanför skolor bland yrkeschaufförer. För barn upp till fjorton år är risken att skadas allvarligt hög om de skulle bli påkörda, så det är bokstavligen livsviktigt att följa de hastighetsbegränsningar som finns utanför skolor, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

– Trots att Folksam mätt och rapporterat hastighetsmätningar under fyra års tid så har vi inte kunnat se någon förbättring genom åren.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)