Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Irizars i4 nu med flytande gasdrift

Irizar lanserar nu sin modell i4 för drift med flytande naturgas/biogas, byggd på Scaniachassi. Foto: Irizar.

Busstillverkaren Irizar, i Sverige mest känd för sina turistbussar, lanserar nu sin första klass II-buss som drivs med flytande naturgas, LNG. Alternativt kan byssen köras på flytande biogas. Bussen, modell Irizar i4, har en räckvidd på mer än 1 000 kilometer. Irizar siktar med bussen främst in sig på regionaltrafik, skoltrafik, stadstrafik och enklare beställningstrafik.

Gastankarna är placerade i bussens bagageutrymme på båda sidor av bussen. Foto: Irizar.

Bussen är utrustad med två cylindriska drivmedelstankar som är placerade i fordonets längdriktning i bagageutrymmet på bussens båda sidor. Tankarna har en kapacitet på totalt 704 liter och väger fulla 830 kilo.

Irizar i4 är nu tillgänglig på Scanias chassi NBG 91 Euro 6E med en motor på 9 liter och 340 hästkrafter. Nästa år kommer tekniken att finnas även på Irizars modeller i6 och i6S för medellånga och långa förortslinjer och med en motor på 410 hästkrafter samt i längder från 12 till 15 meter.

Bussen har dubbla mittdörrar från Masats, 49 sittplatser och 13 ståplatser.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)