Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny turistbussgeneration och ny gasmotor från Scania

Scania introducerar nu en ny generation av Scania Touring. Till det yttre är dock bussen sig lik. Foto: Scania.

Busstillverkaren Scania lanserar nu en ny generation av sin turistbuss Scania Touring. Bland nyheterna finns en ökad lastkapacitet om 500 kilo framför framaxeln, vilket enligt företaget ger en bättre viktfördelning och ökad passagerar- och bagagekapacitet. Nya Scania Touring har också enligt tillverkaren en betydligt lägre bränsleförbrukning än föregångaren. Till det yttre är dock Scania Touring sig lik. Samtidigt introducerar Scania en ny, 13-liters gasmotor för såväl flytande som komprimerad biogas för sina höggolvade K-chassier. 

I den nya generationen av Scania Touring har, uppger företaget, såväl förarplatsen som guideplatsen förbättrats, bland annat genom en nyutvecklad fjädring och smidigare växellåda. Nya system för förarstöd har tillkommit.

– De ökar säkerheten för alla ombord och minskar stilleståndstiderna genom att förebygga olyckor och begränsa skadorna, säger Åke Allard, produktchef vid Scania Buses & Coaches.

Bland förarstöden finns ett varningssystem som ska hindra föraren från att nicka till av trötthet och förebygga kollisioner vid körfältsbyte. Till säkerheten bidrar den adaptiva farthållaren som också hjälper föraren att hålla avståndet till framförvarande fordon liksom system som varnar för oskyddade trafikanter nära bussen och som upptäcker andra fordon som befinner sig i förarens döda vinkel.

Jämfört med tidigare versioner av Scania Touring är bränsleförbrukningen enligt tillverkaren upp till sex procent lägre. Till bättre driftsekonomi och mindre stillestånd bidrar enligt Scania även Scania Flexible Maintenance, ett system som kontinuerligt kontrollerar driftsdata och kan skräddarsy servicen individuellt för varje enskilt fordon. Nya generationen av Scania Touring har också Scanias geofencing Scania Zone som gör det möjligt att i förväg exempelvis begränsa hastigheten för fordonet i vissa områden.

Interiören har fått en ny design med ljusa färger i den övre delen och mörkare, lugnare färger i den nedre delen av passagerarutrymmet.

Bussen kan fås med en rad motoralternativ på 9 respektive 13 liter och med en effekt på 360 – 500 hästkrafter (265 – 368 kW). I tvåaxlig version finns den i längder mellan 10,9 och 12,9 meter, i treaxlig version i 13,7 meters längd. Nya alternativ för tankstorleken är 275 eller 460 liter för bussar med individuell upphängning fram samt 275 och 410 liter för bussar med fast framaxel.

Scania lanserar också sin 13-liters gasmotor för såväl flytande som komprimerad natur- och biogas för det nya K-chassit. Bild: Scania.

Ny gasmotor
Scania introducerar nu också sin nya, 13-liters gasmotor för turistbussar. Motorn kan drivas med såväl naturgas som biogas och med flytande lika väl som komprimerad gas.

– Den gör det möjligt för turistbussföretag att gå över till biogas utan problem med räckvidd eller effekt. Det krävs inte heller någon stor investering för detta, säger Jonas Strömberg, hållbarhetschef vid Scania Buses & Coaches.

Idag används komprimerad biogas främst i stads- och förortsbussar, medan den inte har varit ett särskilt konkurrenskraftigt alternativ för tunga fordon i långväga trafik. Men under senare år har tekniken utvecklats för att kyla biogasen och göra den flytande och mer energität. Det gör den användbar för långväga, tung trafik. Den nya motorn och nya alternativ för tanken gör att tekniken kan användas i Scanias turistbussar.

– Biogas kommer att vara ett av de viktigaste redskapen för fossilfria transporter, särskilt för regionaltrafik och långvägs trafik. Hälften av Europas tunga fordon med gasdrift skulle kunna drivas med biogas 2025, säger Jonas Strömberg.

Scanias 13-liters gasmotor finns som tillval på företagets nyligen introducerade höggolvschassi Scania K.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)