Nästa år kan upp till 10 000 resenärer i månaden resa i självkörande, fullstora bussar på allmän väg i Skottland. Då startar trafiken med autonoma bussar på en drygt 20 kilometer lång linje utanför Edinburgh. Enligt de ursprungliga planerna skulle trafiken ha startat i år, men projektet har försenats. Det är första gången som fullstora autonoma bussar sätts i trafik i Storbritannien och sannolikt ett av de första demoprojekten i världen med fullstora, autonoma bussar i reguljär trafik.
Projektet har fått namnet CAVForth trial och ska binda samman den väldiga infartsparkeringen Ferrytoll i Fife, via den berömda hängbron Forth Road Bridge, med en knutpunkt för kollektivtrafik, Edinburgh Park.
Linjesträckningen går på motorväg, tvåfiliga vägar, mindre vägar, i busskörfält, genom rondeller och såväl signalreglerade som icke signalreglerade korsningar.
Bussarna i projektet är fyra självkörande Alexander Dennis (ADL) Enviro200 och trafiken har en kapacitet på upp till 10 000 passagerare i veckan. Trafiken körs av transportjätten Stagecoach och väntas locka pendlare, studenter, turister och personer som gör dagsutflykter.
Just nu utrustas bussarna med sensorer och annan teknik som gör det möjligt att låta datorer köra dem, även om en säkerhetsförare enligt lag måste finnas ombord. Innan bussarna sätts i linjetrafik kommer de att gå igenom en rad tester för att säkra att alla system fungerar som de ska.
– Bussarna väntas vara i trafik i början av nästa sommar och kommer då att erbjuda en helt ny bussförbindelse mellan Fife och Edinburgh Park. Vi hoppas att den kommer att stimulera fler att dumpa bilen, strunta i trafikstockningarna och istället ha en avkopplande resa i bussfilen med hjälp av den här innovativa tekniken, säger Sam Greer, chef för Stagecoach i Skottland.
Lämna ett svar