Nästan en femtedel av de bussförare som den danska turistbussbranschen behöver saknas, konstaterar Danmarks branschorganisation för bussnäringen, Dansk BusTransport. Att öppna för 18-åringar att köra turistbuss och göra det mer attraktivt för pensionärer att fortsätta att köra kan bidra till att minska bristen, föreslår organisationen.
Dansk PersonTransport bedömer att det saknas cirka 1 000 turistbussförare i Danmark av en total personalstyrka på cirka 5 500 förare. Bristen beror till stor del på att många förare har nått pensionsåldern och att det inte kommer tillräckligt många unga förare för att ersätta de äldre. Under covid-19-pandemin har många turistbussförare liksom i Sverige skaffat sig nya jobb utanför turistbussnäringen.
Dansk PersonTransport pekar på att turistbussföretagen i landet också löser andra, viktiga trafikuppgifter vid sidan av turist- och beställningstrafiken: skolskjutsar, bussar till sommarkolonier för barn, ersättningstrafik för tåg och så vidare.
– Om vi inte snabbt får politiskt stöd för att tackla den kritiska bristen på förare kommer danskarnas mobilitet att drabbas, skriver Dansk Persontransport i sitt senaste nyhetsbrev.
Bland annat vill Dansk Persontransport att det ska bli möjligt för 18-åringar möjlighet att köra buss och att pensionärer och personer med en så kallad efterlön ska kunna arbeta och tjäna mycket mer än idag utan att drabbas av lägre pension eller efterlön. Efterlön är en dansk välfärdsordning som ger a-kassemedlemmar en möjlighet att under vissa förutsättningar dra sig tillbaka från arbetsmarknaden innan pensionsåldern och ändå ha en fast inkomst.
Lämna ett svar