Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföraren kan se runt hela bussen

Snart kommer en rad bussmodeller från Mercedees-Benz och Setra att ha kamerasystem på 360 eller 270 grader som gör att föraren kan se allt som finns runt bussen. Här är systemet monterat på en Mercedes-Benz eCitaro. Bild: Daimler Buses.

Ett helt nytt kamerasystem som gör att bussföraren kan ha koll runt hela bussen introduceras nu på Mercedes-Benz och Setra bussar. Snart kommer en rad modeller från Daimler Buses att som tillval kunna fås med en kamera som ser bussen ur ett fågelperspektiv, antingen i 360 grader eller i 270 grader. Det gör att föraren kan se fotgängare och cyklister även om de annars inte syns från förarplatsen eller i backspeglarna.

Kamerasystemet som ger föraren en 360-gradersbild kommer att finnas som tillval på Mercedes-Benz och Setra turistbussar, regionbussar och stadsbussar, dock ej ledbussar. Mercedes-Benz Citaro i ledbussutförande får ett kamerasystem på 270 grader.

Solobussarna, alltså de oledade bussarna, har fyra kameror som ger föraren en bild runt hela bussen. Den lösningen fungerar inte på ledbussarna eftersom kameravinklarna förändras beroende på hur bussen svänger. Dessa har därför tre kameror som visar hur det ser ut dels bakom bussen, dels på bussens båda sidor för den bakre delen av fordonet.

Beroende på modell är frontkameran monterad antingen under eller över vindrutan, medan båda sidokamerorna är placerade ovanför sidofönstren. I likhet med dagens backkameror är den bakre kameran monterad i närheten av bakrutan.

Tack vare systemet kan föraren se fotgängare, cyklister och andra hinder även när de finns på platser där föraren annars inte skulle se dem.

När bussen kör iväg, exempelvis från en hållplats, aktiveras kamerasystemet automatiskt upp till en hastighet av 35 km/tim. Systemet är också aktivt vid högre hastigheter när föraren slår på körriktningsvisaren. När hastigheten minskar slås systemet automatiskt på vid en fart av 32 km/tim.

Tiotumsskärmen kan också visa en delad bild, beroende exemeplivs av om bussen svänger eller backar. Foto: Daimler Buses.

Föraren ser bussen ur ett fågelperspektiv på en tiotums, delad skärm. Den bild som visas på den andra delen av den delade skärmen beror på situationen, beroende på om någon av körriktningsvisarna är på eller om backväxeln ligger i. Då skiftar bilden automatiskt och visar exempelvis rätt sida av bussen. Totalt fem olika synvinklar finns.

Vid behov kan föraren också byta bild manuellt, likaså manuellt slå på eller av monitorn.

De nya kamerasystemen kommer att finnas tillgängliga för ett antal modeller under första kvartalet 2022: samtliga Mercedes-Benz Citaro med låggolv, inklusive eCitaro och Citaro Ü, nya Mercedes-Benz Intouro regionbuss samt högdäckade Tourismo. Det kommer även att kunna fås till Setra TopClass S 53 1 DT dubbeldäckare samt nordamerikanska Tourrider.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)