Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt coronastöd till kollektivtrafik får nobben

Stora nerdragningar hotar i norsk kollektivtrafik sedan den nya regeringen aviserat stopp för coronastöd nästa år. Foto: Ruter.

Den nya, socialdemokratiskt ledda norska regeringen äger nej till att ge ett särskilt coronastöd till kollektivtrafiken i Norge nästa år. ”Vi vet ju inte om resenärerna återvänder efter pandemin. Det är krävande för staten att använda pengar för att hålla kollektivtrafiken uppe på en nivå som det saknas grund för”, säger samferdselminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

– Regeringen vill att folk ska resa kollektivt och jag är glad för att många passagerare nu är tillbaka efter coronakrisen. När smittskyddsåtgärderna avvecklas är det viktigt att staten inte hindrar omställningen till det nya normala, säger Nygård.

Idag ligger antalet passagerare i kollektivtrafiken i Norge på 75 – 80 procent av 2019 års nivå.

– Vi vet inte säkert om och i så fall när nivån återgår till det som gällde före pandemin. Vi är medvetna om kollektivtrafikföretagens oro kring detta, men det är ansträngande för staten att prioritera att använda pengar på att upprätthålla kollektivtrafikens utbud på en högre nivå än det finns anledning till, säger den norske samferdselministern som representerar socialdemokraternas systerparti i Norge, Arbeiderpartiet.

Såväl persontågsföretagen som de regionala kollektivtrafikmyndigheterna kompenseras för minskade biljettintäkter till följd av pandemin det här året ut. Men sedan är det slut. Branschen menar dock att behovet av statligt stöd till kollektivtrafiken i Norge uppgår till mellan 1,1 och 1,3 miljarder norska kronor bara under första halvåret nästa år.

Från företrädare för den norska kollektivtrafiken är reaktionerna på regeringens utspel mycket hårda, rapporterar det norska mediebolaget NRK.

– En otrolig besvikelse. Kollektivtrafikmyndigheterna och de resande har lojalt följt smittskyddsråden under hela pandemin och nu smiter regeringen från räkningen. Resultatet kan bli en historisk försvagning av kollektivtrafiken, säger Oslos miljöborgarråd Sirin Stav från Miljöpartiet De Grönne till NRK.

Skyss, som är trafikhuvudman i Bergen och Vestlandet, varnar för att man får problem på grund av regeringens beslut.

– Skyss arbetar med att återfå resenärerna till kollektivtrafiken men resandet i Vestlandet är inte tillbaka på normal nivå. Om vi inte får fortsatt kompensation 2022 kommer det att skapa utmaningar för oss, säger Ingrid Dreyer, presskontakt på Skyss till NRK.

I Viken, som är det Fylke son gränsar till Oslo i väst, norr och öst, är besvikelsen stor. Trafikregionrådet där, Olav Skinnes, Senterpartiet, säger att ganska kännbara nerdragningar hotar. Tillsammans med Oslo kommun varnar Viken Fylkeskommune rö att de är ”allvarligt bekyrade för att en drastisk nerskärning av utbudet ytterligare kommer att försvaga kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot biltrafiken.

I Oslområdet saknas alltjämt omkring var femte resenär i kollektivtrafiken. Samtidigt är biltrafiken åter på 2019 års nivå.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)