Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Drygt 120 MAN till Transdev i Storstockholm

Hos Svenska Neoplan har Transdev beställt drygt 120 ledbussar, Lion´s City 19C

Transdev Sverige har hos Svenska Neoplan beställt drygt 120 ledbussar från MAN för sin trafik i norra Storstockholm. Bussarna, MAN Lion´s City 19C, kommer att levereras löpande under 2022 och kommer att sättas i trafik i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Norrtälje när Transdev börjar köra busstrafik i dessa två områden på uppdrag av SL i  augusti respektive november 2022.

Bussarna är 18,73 meter långa och är utrustade med MANs nya bränsleeffektiva motor som är anpassad för biobränslen.

– Vi är mycket stolta att få utveckla vårt samarbete med Transdev och att kunna leverera lösningar som optimerar driften och effektiviteten under hela bussens livslängd, säger Jonas Helsner på Svenska Neoplan AB.

– Det är väldigt roligt att få vara med och introducera nya bussar i Norrtälje och Norrort. Det är viktigt för oss att erbjuda pålitliga, säkra, och hållbara resor till våra resenärer. Att vi valde MAN är ingen slump. Transdev har samarbetat med dem tidigare, de lever upp till våra förväntningar och arbetar med hållbara leveranskedjor, något som är viktigt för oss och våra uppdragsgivare, säger Mattias Galante, ansvarig för etableringsprojekten Norrtälje och Norrort på Transdev.

Som vi tidigare rapporterat har Transdev också beställt 200 bussar, varav 39 dubbeldäckare, från Volvo för trafik i norra Storstockholm.

Transdev kör idag busstrafik på uppdrag SL i Märsta, Sigtuna, Upplands Väsby och Vallentuna, och kommer från och med den 15 april 2022 även att köra Roslagsbanan. Transdevs dotterbolag Blidösundsbolaget kör pendelbåtlinje 89 mellan Ekerö och Stockholm och 21 av Waxholmsbolagets fartyg i skärgårdstrafiken. Sedan 2021 kör Transdev nattåg mellan Stockholm och Berlin via Köpenhamn och Hamburg med sitt varumärke Snälltåget.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Låt oss hoppas att Vaxholms kommande nya bussar med Transdev som operatör har mjukare fjädring än dom MAN-bussar Arriva har som rullar här idag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)