Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Polisen som blev bussbranschens förhandlingschef

Linn Sidén är sedan den 1 oktober förhandlingschef buss vid Transportföretagen. Foto: Ulo Maasing.

När Linn Sidén i början av oktober klev in genom dörrarna till Näringslivets hus på Storgatan i Stockholm var det tredje gången hon började arbeta inom Transportföretagen, och första gången som förhandlingschef buss. Arbetsrätt har under hela hennes vuxna liv varit ett stort intresse för Linn Sidén. Redan som ung hade hon klart för sig vad hon ville bli. Polis eller jurist. Hon blev både och.

– Entreprenörskap, svarar Linn Sidén när vi frågar henne om det första, spontana intrycket av bussbranschen.

– Jag håller fortfarande på att sätta mig in i branschens förutsättningar och förhållanden, men en sak är slående. Här finns otroligt engagerade företagare, både i små familjeföretag och de stora företagen.

Just nu reser Linn Sidén runt till bussföretag, lyssnar på vilka frågor som behöver tas upp, sätter sig in i branschens speciella förhållanden, skapar sig en bild av vilka fördelar och vilka nackdelar bussföretagen ser med det nuvarande bussbranschavtalet.

Mångårig polis
Transportföretagens nya förhandlingschef buss har en gedigen och varierande meritlista, tros att hon inte är mer än 52 år. Hela 17 år har hon arbetat inom polisen. Jurist i grunden började hon sin yrkesbana med sju år inom våldsroteln i Norrort i Storstockholm. Ett år på advokatbyrå följde innan hon återvände till polisen, först Rikspolisstyrelsen och därefter Säkerhetspolisen där hon arbetat såväl operativt som med arbetsrättsliga frågor och varit biträdande HR-chef.

Intresset för arbetsrätt har fört Linn Sidén till såväl försäkringsbranschen som till transportbranschen. För tio år sedan klev hon för första gången in genom dörrarna till Svenskt Näringsliv som arbetsrättsjurist och förhandlare vid Transportgruppen. Drygt två år på ISS följde innan hon återkom till Storgatan och Transportföretagen.

Och nu är det tredje gången gillt.

Hårt tryck
På ett sätt har Linn Sidén kommit in i sitt nya arbete som förhandlingschef i en lugn tid eftersom branschen är mitt inne i en avtalsperiod. Om ett och ett halvt år stundar kollektivavtalsförhandlingar, men det betyder inte att parterna har fria händer. Det är det så kallade ”märket” som styr, alltså den procentuella löneökning som fack och arbetsgivare inom den konkurrensutsatta industrin har kommit överens om.

– Vi har att förhålla oss till märket. Om vi ska ändra kollektivavtalet får det inte kosta mer än märket. Så ser spelplanen ut. Avtalsparterna känner till det, men kanske inte alla de enskilda medarbetarna i de företag som vi företräder, säger Linn Sidén.

Lugnet har dock ingalunda präglat tillvaron för bussföretagen, trots att det är tid kvar till det är dags för avtalsförhandlingar. Covid-19-pandemin har gjort att de senaste två åren har varit oerhört tuffa för bussföretagen. I pandemins kölvatten har företagens behov av stöd från Transportföretagen varit stort och många arbetsrättsliga frågor har kommit upp.

– Vissa företag har tvingats att avveckla medarbetare, säga upp dem eller permittera. Det har varit otroligt många frågor som vår jour har haft att hantera för att hjälpa företagen i denna unika situation. Trycket på vår förhandlingsverksamhet och vår rådgivning har varit högt, säger Linn Sidén.

– Spännvidden mellan företagen i branschen är stor, från små till mycket stora företag. Men alla har drabbats av pandemin och dess effekter.

Kärnverksamhet
Att arbeta som polis på våldsroteln och som förhandlingschef är två olika uppgifter, men det finns något som förenar, menar Linn Sidén.

– I båda jobben finns ett större värde, att skapa något bra av en ibland komplicerad och kanske konfliktfylld situation, säger hon.

– Jag ser inte mitt arbete som att jag vill skapa sämre förutsättningar för företagens medarbetare. Jag vill skapa bra förutsättningar för företag i Sverige. Arbetsgivare vill ha medarbetare som trivs, som känner en glädje i att gå till jobbet. Men det uppstår ibland situationer där alla inte kan få som de vill. Uppstår en sådan situation har jag respekt för att enskilda individer kan känna sig både frustrerade och ledsna och i en sådan situation är vårt jobba att hitta en väg ut ur den konflikt som uppstått. Och det går ibland inte att göra alla parter nöjda – det gäller såväl arbetsgivare som arbetstagare.

Att hon har satsat på arbetsrätt är något Linn Sidén aldrig har ångrat.

– Arbetsrätten är en del av kärnverksamheten här, en av två huvudverksamheter här i huset. Och det är ingen enpersonsshow, vi är ett stort team som arbetar med det. Vi är över 50 personer som arbetar på avdelningen Arbetsgivarservice och Juridik och vi har över 50 olika kollektivavtal att utveckla tillsammans. Dessutom arbetar vi med medlemsrekrytering, arbetsmiljöfrågor, utbildning och domstolsprocesser. Men den viktigaste uppgiften är att vi finns på plats ute i landet, nära våra medlemmar genom vår regionverksamhet,

– Men jag kan inte neka till att jag tycker att förhandlingar är spännande.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)