Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på vätgastaxi

Från 2025 ska får inga nya taxibilar i Danmark ha förbränningsmotor och 2030 ska alla taxibilar i Danmark vara utsläppsfria. Det är den målsättning som den danska regeringen har satt upp. Mot bakgrund av det har det appbaserade taxiföretaget DRIVR under november i samarbete med Toyota satt fler än 100 bränslecellsdrivna taxibilar i trafik på den danska huvudstadens gator.

Det danska taxiföretaget DRIVR har satt drygt 100 vätgasdrivna taxibilar från Toyota i trafik i Köpenhamn. Foto: Toyota.

Köpenhamns kommun har dessutom nyligen i en offentlig upphandling valt DRIVR att svara för kommunens alla så kallade adhoc-körningar. Därmed kommer exempelvis handikappade barns resor, sjukresor och kommunanställdas och politikers tjänsteresor att ske helt utsläppsfritt när de görs med taxi.

– Det råder ingen tvekan om att taxinäringen är en del av den gröna omställningen i samhället. Taxibilarna är ständigt i trafik och kör varje dag många kilometer, särskilt i stora städer. Omställningen från svart diesel till grön vätgas säkrar samma driftsäkerhet och flexibilitet, men utan skadliga utsläpp, kommenterar Tejs Laustsen Jensen, vd för branschorganisationen Hydrogen Danmark.

På flera håll i Europa görs nu satsningar på vätgasdrivna taxibilar. Madrid planerar exempelvis att ha 1000 bränslecellstaxis i trafik 2026 och i Paris planerar ett företag att sätta 600 nya, bränslecellsdrivna taxibilar i trafik.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)