Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så ska resenärerna vinnas tillbaka

En rad åtgärder för att vinna tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken efter pandemin kartläggs i en ny rapport från UITP. Foto: Ulo Maasing.

För att vinna tillbaka resenärerna till kollektivtrafiken i det nya normala efter covid-19-pandemin krävs en rad åtgärder. Några av dessa är en snabbare digitalisering av branschen, förbättrad städning och renhållning samt ökad och mer riktad marknadsföring. Men det är också viktigt att man fortsätter att skydda dem som arbetar i kollektivtrafiken, exempelvis genom att fortsätta med  plexiglasskydd för bussförarna och ökad rengöring av förarutrymmen. Det konstaterar den internationella kollektivtrafikunionen, UITP, i en ny rapport som presenterades på tisdagen (klicka här).

Rapporten bygger på en undersökning bland 38 operatörer och myndigheter inom kollektivtrafiken i femton länder, både inom och utanför EU. I rapporten går UITP igenom en lång rad åtgärder som har genomförts i kollektivtrafiken. Man har kartlagt i vilken utsträckning olika aktörer har genomfört åtgärderna och bedömt hur effektiva de är för att vinna tillbaka resenärer och öka deras förtroende för kollektivtrafiken.

Rapporten har också bedömt hur kostnadseffektiva olika åtgärder är: vad varje åtgärd kostar att genomföra och i vilken utsträckning den bidrar till att vinna tillbaka resenärer till det nya normala för kollektivtrafiken. Det kommer nämligen inte att bli som det var innan pandemin, enligt rapporten.

Bland de åtgärder som bedöms som mest kostnadseffektiva är att resenärerna ska vara skyldiga att bära munskydd, att dela ut munskydd till personalen och att installera plexiglasskydd.

Den allra viktigaste åtgärden för att efter pandemin vinna tillbaka resenärerna är enligt rapporten att öka tempot i digitaliseringen av branschen. Dit hör att utveckla biljettsystemen med olika slags flexibla biljetter och kontaktlös betalning. Ingår gör även mobilitet som en tjänst, MaaS, där resenären enkelt har tillgång till olika färdmedel, allt efter hans eller hennes behov vid varje givet tillfälle.

Som näst viktiga åtgärden är förbättrad städning och rengöring, den tredje viktigaste är marknadsinsatser gentemot resenärerna. Det kan vara att visa på att kollektivtrafiken är säker, satsningar på kampanjer och så vidare.

Andra åtgärder som rapporten lyfter fram på topplistan över sådant som bidrar till att vinna tillbaka till resenärerna gäler vaccinationspass, begränsningar av kapaciteten, obligatorisk användning av munskydd med mera.

Långsiktiga åtgärder för att jämna ut trafiktopparna och partnerskap med skolor, företag eller andra trafikföretag föreslås också, likaså priskampanjer.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)