Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny batterigeneration för eldrivna turistbussar

Batteritillverkaren Akasol har nu presenterat sitt nya energitäta batteri som ökar räckvidden för elbussar och lastbilar med upp till 60 procent. Foto: Akasol.

Batteritillverkaren Akasol presenterar nu sin tredje batterigeneration. Det nya systemet har en mycket hög energitäthet som gör att det enligt Akasol passar för exempelvis långväga busstrafik och lastbilar. Enligt tillverkaren ska batterisystemet ha marknadens högsta energitäthet. Serieproduktionen av de ”ultraenergitäta” batterierna kommer att inledas 2023 i Akasols Gigafactory 1 i tyska Darmstadt liklsom i företagets fabrik i USA.

Akasol presenterade sitt nya batteri på Battery Show Europe som just nu pågår i Stuttgart. Bland Akasols kunder finns enligt vad bussmagasinet.se erfar såväl Mercedes-Benz bussar som Volvo Bussar.

Enligt Akasol ökar det nya batterisystemet räckvidden för elfordon med mer än 60 procent. Systemet, AKASystem 9 AKM 150 CYC, är utvecklat med tanke på långväga trafik som turistbussar och expressbussar liksom för lastbilar. Företaget uppger att systemet är systemet är flexibelt och kan användas med såväl snabbladdning som övernattsladdning i depå. Litiumjonbatterierna har en livslängd på upp till 4 000 laddningscykler.

Batteriernas åldrande minskas av aktiv vätskekylning som använder en blandning av glykol och vatten vilket gör att battericellerna arbetar inom ett idealt temperaturområde.

Själva battericellerna är i standardformat. Det gör det möjligt att vidareutveckla cellerna oberoende av själva batterisystemet. Det kommer att göra det möjligt att öka energitätheten utan att själv systemarkitekturen förändras.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)