Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen sågar Trafikverkets infraplan

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan för åren 2022 – 2a032 får skarp kritik från Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. Förfallet av vägnätet fortsätter och nya stambanor riskerar att bli en gökunge som äter upp andra angelägna projekt, anser Transportföretagen.

– Underhållsskulden på vägnätet var 20 miljarder 2020 och den kommer att öka till 42 miljarder 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, bransch- och arbetsgivarorganisation för transportsektorn.

– Bara för att stoppa fortsatt förfall av vägnätet behövs det två miljarder extra varje år utöver de cirka tre miljarder som avsätts till vägbeläggningen. Ska vi minimera underhållsskulden och få farbara vägar i hela landet till 2030 behövs det fyra miljarder extra varje år till vägunderhållet. De pengar som regeringen tillfört räcker inte på långa vägar.

Transportföretagen är bekymrade över vad satsningen på höghastighetsjärnväg kommer att innebära för de totala infrastrukturmedlen och den fortsatta planeringen.

– Satsningen på nya stambanor riskerar att bli en gökunge som äter upp andra angelägna projekt, både på väg och järnvägssidan. Även om Trafikverket nu talar om möjligheter att reducera kostnaderna lite så känns det skakigt. Dra i nödbromsen innan det är för sent, säger Tina Thorsell.

Transportföretagen välkomnar att Trafikverket är tydliga med att även om vi hade haft en situation utan trafiktillväxt hade det varit motiverat med väginvesteringar.

– Att endast femton procent av investeringarna går till väg är inte rimligt, då mer än åtta av tio transporter sker på väg, säger Tina Thorsell.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)