Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Så ska Stockholm stoppa kaoset med elsparkcyklar

Elsparkcyklar på en Stockholmsgata. Foto: Ulo Maasing.

Nu tar politikerna i Stockholm itu med hårdhandskarna mot kaoset med elsparkcyklar på huvudstadens gator. På torsdagen beslutar trafiknämnden i kommunen om att staden ska halvera antalet elsparkcyklar, göra sig av med oseriösa uthyrare och genomföra en upphandling med de mest ordningsamma bolagen. Från och med början av 2022 kommer antalet elsparkcyklar i staden att halveras, från höstens 23 000 till 12000. Med åtta aktörer på marknaden innebär det att varje bolag får 1 500 fordon.

– Det fungerar inte att gödsla hela städer med elsparkcyklar. Det bästa vi kan göra för att styra upp parkeringssituationen är att minska antalet fordon dramatiskt, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Samtidigt inleds en testperiod för att sålla bort de bolag som missköter sig. Fram till 30 juni kommer samtliga bolag få lov att hyra ut elsparkcyklar i Stockholm. De som inte gör tillräckligt bra ifrån sig kommer därefter inte att få förnyat tillstånd. Bedömningen görs utifrån sju kriterier som blir tydliga för alla aktörer.

– Tanken är att få bort alla illa parkerade elsparkcyklar. Nu är det upp till bolagen att visa att de kan få ordning på sina fordon, säger Daniel Helldén.

På längre sikt vill staden enbart tillåta de mest ordningsamma uthyrarna. Stockholms grönblå styre ska inleda en så kallad koncessionsupphandling, där ett begränsat antal elsparkcykelbolag får rätt att verka i staden. Målet är att en upphandling ska kunna ta vid 1 januari 2023.

– Vi vill komma till rätta med röran på Stockholms gator och torg. Det gör vi snabbast med hjälp av ordningslagens tillståndsprövning. Långsiktigt ger en upphandling bättre möjligheter att ställa krav på bolagen, säger Daniel Helldén

Tidigare i höst uppgav trafikkontoret i Stockholm att bara tre företag skulle få hyra ut elsparkcyklar i Stockholm under 2022. Det nya beskedet från den grönblå majoriteten i Stockholms stadshus innebär att antalet elsparkcyklar begränsas, men att man väntar med en begränsning av antalet uthyrare.

Det här är Stockholms beömingskriterier för elsparkcykelbolagen:

1. Snittanvändning per bolag.
2. Marknadsandel (antal resor/dygn).Bolag med hög användning får högre betyg.
3. Antal fungerande elsparkcyklar.
4. Trasig mer än 24 timmar. Bolag som håller sina elsparkcyklar hela och snabbt åtgärdar trasiga fordon får högre betyg.
5. Efterlevnad av parkeringsförbud. I flera områden i staden finns en överenskommelse med uthyrarna om parkeringsförbud för elsparkcyklar. Bolag som efterlever denna får högre betyg.
6. Parkerad mer än 24 timmar. Enligt trafikförordningen får en elsparkcykel inte vara stillastående mer än 24 timmar. Bolag som efterlever detta får högre betyg.
7. Antal fakturerade flyttar. Stadens parkeringsvakter flyttar idag rafikfarligt parkerade elsparkcyklar. Uthyraren faktureras för varje flytt. Bolag med ett lågt antal flyttade elsparkcyklar får högre betyg.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)