
Gör gemensam sak för att bygga upp ett laddnätverk för långfärdsbussar och lastbilar i fjärrtransport: Martin Daum, Daimler Truck, Christian Levin, Traton Group samt Martin Lundstedt, Volvokoncernen.
Europas tre största buss- och lastbilstillverkare går samman om att bilda ett samriskföretag för att installera och driva ett högpresterande offentligt laddningsnätverk för batteridrivna långfärdsbussar och tunga fjärrtransportlastbilar över hela Europa. De tre tillverkarna är Volvokoncernen, Daimler Truck (där Daimler Buses ingår) samt Traton Group (MAN, Scania). Bildandet av samriskföretaget förutsätter ett godkännande från konkurrensmyndigheterna.
Samriskföretaget – som ska ägas till lika delar av de tre parterna – är planerat att starta sin verksamhet 2022. Parterna åtar sig tillsammans att investera 500 miljoner euro, drygt fem miljarder kronor i nätverket.
Planen är att inom fem år från bildandet av samriskföretaget installera och driva minst 1 700 högpresterande gröna laddningspunkter vid och nära motorvägar samt vid logistik- och destinationspunkter. Antalet laddningspunkter väntas senare utökas avsevärt genom samarbeten med ytterligare partner samt offentlig finansiering.
Det planerade samriskföretaget kommer att drivas under en egen företagsidentitet och vara baserat i Amsterdam, Nederländerna. Samriskföretaget kommer att bygga på de grundande partnerföretagens breda erfarenheter av och kunskaper om tunga lastbilar och bussar.
De tre partnerföretagen ser detta som ett genombrott för transportbranschen när det gäller att minska koldioxidutsläppen – och som andra industrier kan dra nytta av på flera sätt. Enligt en nyligen publicerad branschrapport* krävs upp till 15 000 högpresterande allmänna laddningspunkter senast 2025, och upp till 50 000 högpresterande laddningspunkter senast 2030.
– Vi går från ord till handling, och detta planerade samriskföretag med Daimler Truck och Traton Group är ett viktigt steg i formandet av en värld vi vill leva i. Innovativa partnerskap som dessa kommer att möjliggöra en välbehövlig förändring som kommer att gynna våra kunder – och hela branschen. Detta är både en historisk milstolpe i omvandlingen mot fossilfria transporter och ett genombrott som visar Volvokoncernens åtagande att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2040 och en rullande flotta med nettonollutsläpp senast 2050, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt.
– Det här är goda nyheter för transportbranschen och samhället, eftersom det understryker alla partnerföretagens starka engagemang för att göra koldioxidneutrala lastbilar till verklighet. Det är anmärkningsvärt att tre tunga konkurrenter inom området bussar, lastbilar och fordonsteknik tillsammans vidtar åtgärder för att börja etablera den nödvändiga laddinfrastrukturen. Tillsammans med Volvokoncernen och Traton Group vill vi skicka en tydlig signal till alla relevanta intressenter att följa oss i spåren och agera nu, kommenterar Martin Daum, vd för Daimler Truck.
– Vi anser att vi i Traton Group tillsammans med våra varumärken Scania och MAN samt industrin för nyttofordon som helhet kommer att utgöra en del av lösningen för att åstadkomma en koldioxidneutral värld. Ett samarbete med starka konkurrenter som Daimler Truck och Volvokoncernen kan tyckas ovanligt. Frågan är dock av avgörande betydelse och detta unika samarbete kommer att göra oss snabbare och mer framgångsrika när det gäller att genomföra de förändringsåtgärder som behövs för att tackla klimatförändringarna. Vårt samriskföretag kommer att vara en stark drivkraft för det snabba genombrottet för eldrivna lastbilar och bussar, som är de mest effektiva och hållbara transportlösningarna, framhåller Christian Levin, vd för Traton Group.
Lämna ett svar