Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor elbussorder till Ebusco

Lokaltrafiken i Berlin, BVG, har beställt 90 elbussar från holländska Ebusco. Bild: Ebusco.

Holländska Ebusco är på god väg att bli en betydande aktör på den europeiska elbussmarknaden. På tisdagen blev det klart att lokaltrafiken i Berlin, BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) köper 90 Ebusco 2.2 stadsbussar för leverans under 2022 med början till sommaren. För Ebusco är beställningen en verklig prestigeorder. Samtidigt har leveranserna till bland andra Nobina i Danmark inletts. BVG är Tysklands största lokaltrafikföretag och har som mål att till 2030 helt ställa om sin bussflotta till enbart elbussar.

Avtalet med Ebusco innehåller också en option för BVG att beställa ytterligare 60 bussar inom ett år efter det att den sista bussen i den ursprungliga ordern har levererats. När de 90 bussarna från Ebusco är levererade kommer BVG att ha 228 elbussar i trafik.

De Ebusco 2.2 som BVG köper är tolv meter långa och kan ta cirka 65 passagerare, varav 32 sittande. Laddning sker i depå. Batterikapaciteten är 419 kWh vilket gör att bussarna kan köra upp till 290 kilometer på en laddning. Totalt handlar satsningen på de 90 nya bussarna om en investering på cirka 65 miljoner euro, cirka 670 miljoner SEK, inklusive laddinfrastruktur.

För sin satsning på elbussar, inräknat de befintliga 138 elbussarna, får BVG ett federalt stöd på cirka 52 miljoner euro (omkring 536 miljoner SEK) till merkostnaderna för elektrifieringen. BVG får själv stå för vad det skulle ha kostat att köpa in motsvarande dieselbussar.

Samtidigt som BVG i Berlin har beställt de 90 bussarna inleder nu Ebusco leveransen av de första av 79 elbussar som Nobina har beställt till sin trafik i Danmark. Nobinas beställning är uppdelad i fyra order, varav den första omfattar tretton Ebusco 2.2. Nobinas beställning omfattar också ett antal 150 kW laddare.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)