Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk-finsk offensiv till försvar för biodrivmedel

Svenska Transportföretagen och finska FinMobility går till gemensamt försvar för biodrivmedlen i EU. Arkivbild: Ulo Maasing.

Transportföretagen och dess finska systerorganisation FinMobility går till gemensam offensiv i EU till försvar för de förnyelsebara biodrivmedlen. Bakgrunden är att biodrivmedel som HVO 100 hotas av en kraftig prischock om EU slopar den hittillsvarande skattebefrielsen för sådana drivmedel när man reviderar direktivet för förnybar energi.

Transportföretagen och FinMobility har nu publicerat ett gemensamt så kallat positionspapper om förändringen av EU-direktivet. Klicka här för att ladda ner dokumentet.

De båda organisationerna, där Sveriges Bussföretag och den finska bussbranschens organisation Linja-Autoliitto ingår, framhåller att biodrivmedel är en nyckel för att möjliggöra en fossilfri transportsektor och att direktivet bör undvika att tillföra begränsningar.

– Biobränslen och biogas är nyckeln i omställningen till fossilfria transporter, framhåller de båda organisationerna.

De påpekar att utfasningen av förbränningsmotorn kommer att ta tid och att biodrivmedel således är en brygga fram tills att elektrifieringen har ökat. Vissa sektorer bedöms också vara svåra att helt elektrifiera. Biodrivmedel har därmed en självklar plats i att fortsätta resan mot sänkta utsläpp, menar Transportföretagen och FinMobility.

Bland annat framhåller man att 73 procent av alla bussar som såldes i Europa 2020 var dieselbussar som väntas vara i trafik i 12 – 15 år. Där har flytande biodrivmedel en nyckelroll för övergången till fossilfri trafik.

– EU-kommissionen har en kontraproduktiv inställning när det gäller råmaterial. Ändrade regelverk i såväl EU som Sverige har minskat användningen av palmolja. Tillverkning av HVO kan bidra till att minska spill av annan olja, slaktavfall och matolja från hushåll och restauranger, påpekar organisationerna i dokumentet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)