Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Varje kommun sin egen zon

Varje kommun i
Västmanland blir en zon i kollektivtrafiken från den 30 januari. Foto: VL.

Varje kommun i Västmanland blir den 30 januari en egen zon i VL:s kollektivtrafik. Dessutom införs en länszon som omfattar hela Västmanlands län, samtidigt som VL inför en helt ny 24-timmarsbiljett som kommer att finnas med både kommun- och länsgiltighet.

Den nya zonstrukturen innebär att varje kommun i Västmanlands län blir en egen zon och att hela Västmanlands län blir en länszon. Med bara två zontyper (kommunzon och länszon) blir det lättare för resenärerna att förstå vilken biljett de ska välja, enligt VL. För resor inom en kommun gäller biljetter med kommungiltighet och för resor över kommungränser gäller biljetter med länsgiltighet.

Priset på en länsbiljett är samma oavsett var i länet man reser, medan kommunbiljetternas priser skiljer sig åt beroende på vilken kommun man reser i. Anledningen till det är att priset på länsbiljetterna beslutas av Region Västmanland, medan priset på kommunbiljetterna beslutas av varje enskild kommun.

Innan jul beslutade kommunstyrelserna i Sala och Fagersta att den lokala kollektivtrafiken i Sala kommun och Fagersta kommun ska fortsätta vara avgiftsfri.

Några prisexempel för övriga kommuner i Västmanland:

Kommunbiljetter, utom Västerås, Fagersta och Sala:
Enkelbiljett 26 kr
24-timmarsbiljett 52 kr
30-dagarsbiljett 630 kr
365-dagarsbiljett 5 670 kr

Kommunbiljetter Västerås:
Enkelbiljett 29 kr
24-timmarsbiljett 58 kr
30-dagarsbiljett 630 kr
365-dagarsbiljett 5 670 kr

Länsbiljetter:
Enkelbiljett 55 kr
24-timmarsbiljett 110 kr
30-dagarsbiljett 1 100 kr
365-dgarsbiljett 9 900 kr

Ungdomar har 25 procents rabatt på kommunbiljett och 33 procent på länsbiljett. Inom Västerås har även seniorer 25 procents rabatt på kommunbiljetter.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)