Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-parlamentet säger ja till vägtullar

Europaparlamentet har nu gett sitt slutliga godkännande för ett ersätta dagens tidsbaserade vägavgifter med ett avståndsbasert system. Foto: Pixabay.

Europaparlamentet har nu gett grönt ljus till ändrade vägavgifter i EU:s medlemsstater. Det innebär att dagens system med tidsbaserade avgifter, så kallade vinjetter, byts ut mot avståndsbaserade vägtullar. Förutom för lastbilar kan tullar gälla även bussar, skåpbilar och personbilar. Men EU:s medlemsländer är inte tvingade att ta ut vägtullar. Däremot måste de följa EU-reglerna om de gör det. Länderna har också möjlighet att undanta exempelvis bussar från vägtullar.

Syftet med de nya reglerna och att gå från en tidsbaserad modell till avståndsbaserad modell som bygger på den faktiska körsträckan är att avgifterna bättre ska svara mot principen att den som förorenar och använder vägnätet också är den som betalar.

Systemet med tidsbaserade vinjetter för lastbilar och bussar på det transeuropeiska stomvägnätet TEN-T ska avvecklas inom åtta år efter det att de nya reglerna börjar gälla. Istället ska avståndsbserade avgifter, vägtullar, tillämpas. Men EU:s medlemsstater kommer fortfarande att kunna behålla vinjetterna för specifika delar av stomvägnätet om de kan bevisa att ett nytt sätt att debitera skulle vara oproportionerligt i förhållande till förväntade intäkter.

För att stimulera en ökad användning av mer miljövänliga fordon måste EU-länderna införa olika avgiftsnivåer för vägavgifter. Dessa ska baseras på koldioxidutsläpp för lastbilar och bussar och på miljöprestanda för skåpbilar och minibussar, från och med 2026. Länderna måste också sänka avgifterna för noll- eller lågemissionsfordon avsevärt. För mindre fordon som skåpbilar, minibussar och personbilar kommer EU-länderna att kunna välja mellan ett tullsystem eller ett vinjettsystem.

I hela det europeiska stomvägnätet ska dagens vinjettsystem vara ersatt av vägtullar 2030 när det gäller bussar och lastbilar.Från 2026 ska de olika avgifter som bygger på CO2-utsläpp vara fastställda. Medlemsstaterna blir också skyldig att redovisa hur de använder inkomsterna från vägtullarna. Europaparlamentet vill nämligen att intäkterna från tullarna ska användas till hållbara transporter, infrastruktur och mobilitet.

De nya reglerna träder i kraft 20 dagar efter publicering i EU:s Official Journal. Därefter har medlemsstterna två år på sig för att förbereda införandet av de nya reglerna.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Vägtullar och deras roll i framtida mobilitet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)