Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL får miljonböter för användning av kroppskameror

Förvaltningsrätten i Stockholm dömer SL att böta tolv miljoner för att ha använt kroppskameror vid biljettkontroller på ett felaktigt sätt. Foto: Ulo Maasing.

SL, som svarar för kollektivtrafiken i Region Stockholm, har dömts att betala tolv miljoner kronor i sanktionsavgift. Det är förvaltningsrätten i Stockholm som i fredags slog fast att SL:s användning av kroppsburna kameror strider mot dataskyddsförordningen. Det är enligt domstolen tillåtet att använda kroppsburna kameror för att förebygga och dokumentera hot och våld. Däremot har SL inte haft rätt att använda tekniken för att säkerställa identiteten på resenärer som ska betala tilläggsavgift därför att de vid biljettkontroll inte har kunnat visa upp ett giltigt färdbevis.

Dessutom anser domstolen att SL inte har lämnat tillräcklig information i rätt tid till dem som träffats av kamerabevakningen.

Redan i somras bestämde Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) att SL skulle betala en sanktionsavgift på 16 miljoner kronor för att ha brutit mot datskyddsförordningen. SL överklagade och nu har förvaltningsrätten satt ner sanktionsavgiften till 12 miljoner kr.

– Det är viktigt att noga överväga och bedöma både behovet av att behandla personuppgifter och vilket integritetsintrång det kan innebära när man inför ny teknologi som kroppsburna kameror, säger chefsrådmannen Anna Önell i en kommentar till domen.

Till Dagens Nyheter säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) att han anser att IMY ”ägnar sig åt paragrafrytteri på ett sätt som inte underlättar införandet av ny, modern, smart och bra teknik för att öka säkerheten och tryggheten för både medarbetare och resenärer i kollektivtrafiken”.

– Vi kommer såklart inte nöja oss förrän vi fullt ut får en praxis och förhållningssätt i det här landet som innebär att kroppskameror ses som en naturlig del i hur vi kan skydda utsatta medarbetare i olika verksamheter, säger Tamsons till DN.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)