Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fortsatt strid om upphandling i Västerbotten

Connect Bus Söne tar nästa sommar över trafiken på linje 100 längs Norrlandskusten om den nuvarande upphandlingen står sig. Foto: Transdev.

Connect Bus Söne har vunnit trafiken längs Norrlandskusten och Busspoolen i Västerbotten trafik på flera andra busslinjer i Västerbotten. Detta sedan Länstrafiken i Västerbotten har gjort om den upphandling man ursprungligen fattade tilldelningsbeslut om i november 2020. Då tilldelades norska Boreal trafiken längs Norrlandskusten och trafiken på linjerna 31, 32 och 34 samt söndagstrafiken på linje 43. Upphandlingen är dock överklagad än en gång.

/Det här är en ny version av vår tidigare artikel om Västerbotten som innehöll flera felaktigheter, vilket vi ber om ursäkt för./

Upphandlingarna i november 2020 överklagades och för att hålla trafiken igång korttidsupphandlade Länstrafiken trafiken på linjerna 31, 32 och 34 samt söndagstrafiken på linje 43. För trafiken på Norrlandskusten förlängdes det befintliga avtalet med Transdev.

Sedan förvaltningsrätten slagit fast att Boreals anbud på den aktuella trafiken skulle förkastas eftersom anbudet inte var skrivet på svenska drog Länstrafiken tillbaka sina tilldelningsbeslut. Nu har nya tilldelningsbeslut kommit. Trafikstart är den 1 april nästa år. Men det förutsätter att Länstrafikens tilldelning står fast. Boreal har nämligen begärt överprövning av båda trafikpaketen.

Det senaste tilldelningsbeslutet från Länstrafiken innebär att Connect Bus Söne har tilldelats Norrlandskusten, det vill säga linjerna 12, 20 och 100. Connect Bus´ vinnande anbud landade på 71,6 miljoner kronor per år och Transdevs bud på 77,3 miljoner kronor om året.

Busspoolen i Västerbotten tilldelas linjerna 31, 32, 34 samt söndagstrafiken på linje 43. Busspoolens anbud på linje 31 var 38,4 miljoner/år och Transdevs 41,4 miljoner/år. För linje 34 kom endast Busspoolen in med anbud. Detta ligger på 2,4 miljoner/år. För söndagstrafiken på linje 43 landade Busspoolens bud på 0,57 miljoner/år. Transdev bjöd inte på trafiken. På linje 32 löd Busspoolens vinnande anbud på 5,83 miljoner/år och Transdevs bus på 7,64 miljoner/år.

Upphandlingen har utförts gemensamt av Länstrafiken i Norr- och Västerbotten när det gäller Norrlandskusten där Länstrafiken i Västerbotten har varit upphandlande enhet. Den övriga trafiken har endast upphandlats av Länstrafiken i Västerbotten.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)