Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny anläggning ska säkra gas till Örebrobussar

En ny anläggning ska säkra gasleveranserna till busstrafiken i Örebro län. Foto: Alexander von Sydow.

Örebro stad ska bygga en anläggning för att göra leveranserna av biogas till främst busstrafiken stabilare och dessutom göra det möjligt att bygga ut biogasnätet. Anläggningen, en tryckregleringsanläggning, byggs i Bettorpsområdet i Örebro. Den primära funktionen är att vara en backup för gasleveranserna till busstrafiken.

Syftet med tryckregleringsanläggningen är framför allt att det alltid ska finnas gas i nätet. Genom att lagra flytande biogas (LBG), som sedan förångas när behov uppstår, skapas en trygghet i systemet. Det blir en backup, som gör att om en plötslig störning i produktionen eller uttag skulle inträffa, så påverkas inte gasleveransen.

Anläggningens system kommer att fungera som en backup av gasleveranser till kollektivtrafiken, så att busstrafiken aldrig riskerar stå stilla.

– Backupen är den primära funktionen, men i ett större perspektiv är det ännu viktigare att vi säkrar systemet så att vi i framtiden också kan bygga ut gasnätet och leverera gas till nya kunder. När industrin ställer om och ska bli hållbar kan till exempel biogas vara en jättebra resurs, men för att vi ska kunna leverera så måste vi också ha system som håller i framtiden, säger Jörgen Lundblad, verksamhetschef gas i Örebro kommun..

18 miljoner kronor kommer den nya tryckregleringsanläggningen i Örebro att kosta. Provdriften startar sent i höst och anläggningen tas i drift i januari 2023.

Det är den kommunägda biogasproducenten Biogasbolaget i Mellansverige som har avtal att fram till 2027 leverera biogas till bussarna i Örebro län. Köpare av gasen är Svealandstrafiken.

Det har tidigare varit problem med leveranserna av biogas till bussar i Örebro.

I januari 2020 dömdes således Länstrafiken Örebro att betala över sju miljoner kronor i skadestånd till bussföretaget Nobina som tidigare körde stadsbussarna i Örebro. När Nobina en gång vann upphandlingen av trafiken var ett av kraven att bussarna skulle köras på biogas och att Nobina inte fick köpa gasen från någon annan leverantör än Swedish Biogas med tre Närkeskommuner som delägare. Men Swedish Biogas klarade inte gasleveranserna utan blandade biogasen med fossil naturgas.

Det gjorde att Nobina fick stora tekniska problem med bussarna, vilket ledde till betydande merkostnader för bussföretaget.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)