Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Branschen sågar den nationella infrastrukturplanen

Anders Josephson, Transportföretagen: Om vi inte gör någonting åt situationen kommer var tredje väg vara i mycket dåligt skick 2030. Foto: Paula Isaksson.

Bussföretagen är beroende av en väl fungerande väginfrastruktur i hela landet. Men enligt en rapport från Transportföretagen behöver mer än var tionde väg i Sverige åtgärdas nu, något som inte avspeglas i den nya, nationella planen för infrastruktur. När Busstorget i Tylösand fortsatte på fredagen handlade den första punkten om vägnätets och framkomlighetens betydelse för bussturismen.

Av Paula Isaksson

I juni ska regeringen fatta beslut om den nya nationella transportplanen för transportinfrastrukturen. Planen ska gälla de kommande tolv åren men enligt branschen innehåller den långt ifrån så mycket pengar som skulle behövas för att underhålla vägnätet.

– Om vi tittar på hur vi reser är väg dominerande, fler åtta av tio persontransporter går på väg. Avspeglar det sig i hur staten fördelar pengar till infrastrukturen? Nej, i förslaget till nationell plan får väg i och för sig lite mer än järnväg, men det finns ju så otroligt mycket mer väg än järnväg, förklarade Anders Josephsson, Transportföretagen, när han inledde Busstorgets program på fredagen.

Totalt omfattar vägnätet i Sverige 98 000 statliga kilometer och 46 000 kilometer kommunal väg. Dessutom finns det 75 000 kilometer enskilda vägar som får statsbidrag och massvis med vägar som inte får bidrag. Järnvägen däremot uppgår till 50 500 kilometer varav drygt en femtedel är trafikerade.

För ett år sedan presenterade Transportföretagen rapporten Våra vägar som visar att mer än var tionde väg i så dåligt skick att de skulle behöva åtgärdas omgående. Enligt 2020 års beräkningar skulle prislappen uppgå till 19 miljarder kronor.

– Idag är var tredje motorväg i dåligt skick. Om vi inte gör någonting åt situationen kommer var tredje väg vara i mycket dåligt skick 2030 och underhållsskulden öka till 42 miljarder kronor, sa Anders Josephsson.

Enligt Anders Josephsson uttrycker även Trafikverket att läget för vägnätet är sämre än för järnvägen. Man varnar också för att väginfrastrukturen kan hamna i samma läge som järnvägen gjorde under 60-, 70- och 80-talet när underhållet i princip uteblev. Trafikverket menar också att det finns mer lönsamma projekt än de som ingår i den liggande planen.

– Man kan säga att Trafikverket sågar sin egen infrastrukturplanering och i vårt remissvar tar vi upp att man behöver se över hur man planerar infrastruktur.

De begränsade resurserna gör att Trafikverket måste prioritera storstadsvägar, vägar som bildar viktiga sammanhängande stråk i hela landet, och vägar för dagliga resor och arbetspendling, förklarade Anders Josephsson vidare.

– Det betyder att vägar som inte har så mycket trafik förfaller i snabbare takt och därför får vi ett alltmer polariserat vägnät. Trafikverket har varit väldigt tydliga med att de behöver mer pengar för att hämta igen det här.

Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik: Nu är vi ett stort gäng som kan trycka på. Foto: Paula Isaksson.

Ett annat problem är framkomligheten för turistbussar i städerna. På Busstorget medverkade också Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik, som representerade den regionala avdelningen Stockholm i Sveriges Bussföretag.

– Vi har haft problem med framkomligheten i många år och har kämpat mot konstiga avstängningar, att parkeringsplatser försvinner och problemen med att komma fram i kollektivtrafikkörfälten, sa han.

För att visa på problemen bjöd den regionala avdelningen flera Stockholmspolitiker på en rundtur genom staden i oktober förra året. Man har också anlitat Ernst & Young för att sammanställa den ekonomiska betydelse som bussturismen och turistbussarna har för huvudstadsregionen.

– Nu har vi också fått med oss flera besöksmål på banan så nu är vi ett stort gäng som kan trycka på. Det känns bra, sa Pär Åkerberg.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)