De dramatiskt ökade drivmedelspriserna utgör nu ett direkt hot mot många bussföretag. Från olika håll i landet kommer larmrapporter om att bussföretag nu kämpar med att klara verksamheten när bränslenotan rusar i höjden på ett sätt som aldrig tidigare. Samtidigt brottas bussföretagen med sviterna av covid-19-pandemin som har slagit hårt mot hela branschen.
Ett exempel är Granbergs Buss i Norrbotten vars drivmedelskostnader redan har dragit iväg 73 procent över budget. I Piteå-Tidningen konstaterar Linus Granberg på Granbergs Buss att varje krona i ökade drivmedelskostnader ökar företagets kostnader med ungefär en miljon kronor på månadsbasis.
– Vi har aldrig förr tassat på kreditgränserna mot dieselleverantören, men nu får vi utöka kreditgränserna, säger Linus Granberg på företaget till Piteå-Tidningen.
– Det som verkligen tar stryk av prishöjningarna är beställnignstrafiken. 70 procent av vår trafik är upphandlad med indexerade avtal, men vi får ligga ute med pengarna ganska länge. Första kvartalet börjar vi få ersättning för i juli. Vi behöver få snabbare kostnadsersättning än vi har idag.
Anders Fransson, vd på Nilsbuss, säger till Västervikstidningen att han räknar med att företaget ”kommer att förlora åtskilliga miljoner”.
– Vi kör inte på diesel utan HVO och RME men de följer samma utveckling. Vi förbrukar sådana mängder med bränsle att jag inte ens vågat spekulera i hur mycket vi förlorar.
– En del av våra avtal justeras bara en gång om året, halvår eller kvartalsvis. Så fram tills dess står vi för de ökade kostnaderna.
– Det är en jättestor affärsrisk för trafikföretagen. Vi rekommenderar att indexreglera minst en gång i kvartalet, och allra helst en gång i månaden, säger Lars Annerberg på Sveriges Bussföretag till tidningen.
– Bedrövligt, det är inte Putin-priser som gäller, utan Magda-priser. Allt går ju till skatt, säger Leif-Åke Andersson, som driver Leif-Åkes Buss AB i Töreboda till Västervikstidningen.
– Självklart betalar vi alldeles för mycket skatt per liter. Fortsätter priset att stiga kommer vi att gå under.
SvT Nyheter Västerbotten har intervjuat Andreas Olofsson, vd för Vihelmina Taxi. Han konstaterar att det idag kostar företaget drygt 16 000 kronor att tanka en buss. För ett år sedan var kostnaden ungefär 12 000 kronor.
– Vi kör så länge det går till det är slut pengar på kontot. Idag är det blodigt och jag ser ingen vändning. Sedan får politikerna tala om Putinpriser så mycket man vill men man glömmer gärna bort dom rekordhöga skatterna säger Andreas Olofsson till SvT.
Lämna ett svar