Två nya BRT-linjer i utkanterna av Paris får en helt ny teknisk lösning för laddning av bussarna på linjen. Kollektivtrafikmyndigheten i Parisregionen, Île-de-France Mobilités, har i dagarna tecknat ett ramavtal att köpa minst 56 dubbelledade batteribussar som ska kunna snabbladdas ute på linjen. Men istället för en lösning med pantograf sker snabbladdningen underifrån. Det är världspremiär för tekniken som innebär färre ingrepp i stadsmiljön.
Tekniken bygger på att bussarna laddas konduktivt ute på linjen med hjälp av en strömavtagare på bussens undersida. Laddaren sänks ner mot en platta i körbanan vid exempelvis en hållplats.
Föraren kör in och stannar bussen över laddplattan i vägbanan. Den felmarginal som föraren har är 70 centimeter i färdriktningen och 25 centimeter sidledes. Därefter sänks strömmottagarna på bussen ner mot laddplattan, något som tar mindre än en sekund varpå bussens batterier snabbladdas på fyra till fem minuter.
Tekniken har av tillverkaren Alstom döpts till SRS och används idag på en femton kilometer lång spårvägslinje i Nice.
Bakom lösningen står ett konsortium av tre företag. Busstillverkaren Van Hool ska leverera minst 56, dubbelledade, 24 meter långa batteribussar för trafik på två linjer i BRT-systemet T Zen i södra Paris. En tredje linje med samma teknik kan också komma att få tekniken som även kan användas på bussar från andra tillverkare och av annan storlek, liksom för spårvagnar som då kan befrias från luftledningar.
Kiepe Electric ska leverera drivlinan med högkapacitetsbatterier för snabbladdning liksom mjukvara för laddning och övervakning av systemet. I det ingår ett molnbaserat system som följer varje buss när det gäller energiförbrukning, linjesträckning och prestanda.
Alstom levererar själva laddinfrastrukturen, döpt till SRS
Lämna ett svar