
Den bristande framkomligheten för turistbussar i Stockholm har nått en gräns, hävdar Pär Åkerberg och Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag. Foto: Ulo Maasing.
Bussförare som kör turister och andra besökare i Stockholm tvingas ibland släppa av sina resenärer långt ifrån resmål och hotell. I värsta fall tvingas de låta resenären kliva av där inte en hållplats finns. Ekvationen går inte ihop och gränsen har nåtts där branschen får allt svårare att leva upp till resenärernas förväntningar. Det skriver Pär Åkerberg, Sveriges Bussföretags avdelning Stockholm och Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag i en debattartikel i lokaltidningen Mitti i Stockholm.
Framkomligheten för turistbussarna i Stockholm har försämrats samtidigt som en sargad besöksnäring nu ska vakna. Att Stockholm inte har bättre tillgänglighet när vi samtidigt är så beroende av turismen är märkligt, det är en ekvation som inte går ihop, skriver Pär Åkerberg och Anna Grönlund.
De konstaterar att besöksmål som Gröna Lund och Vasamuseet har över 1,6 respektive 1,5 miljoner besökare om året, samtidigt som Stockholm har en mängd andra attraktioner som lockar många besökare. Om de kan ta sig dit.
– En gräns har nu blivit nådd där en bransch får allt svårare och svårare att leva upp till resenärernas förväntningar, särskilt nu när fler vill ut och resa igen efter pandemin.
Åkerberg och Grönlund presenterar också fyra förslag för att göra det lättare att nystarta besöksnäringen:
√ Tidig dialog mellan staden och bussbranschen – låt branschen komma in i tid för att bidra.
√ Kraftfullare trafik- och parkeringsövervakning – idag upptas många gånger parkeringar av privata fordon eller svarttaxi, det är så illa att hot ibland uttalas mot den som ber någon flytta på sig.
√ Förbättrad angöring vid populära besöksmål – låt resenärerna lämna bussen på tryggt och säkert sätt.
√ Tillgängliga rastplatser och parkeringsplatser– även en busschaufför behöver vila.
Klicka här för att läsa debattartikeln i Mitti.
Lämna ett svar