Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mångmiljardsatsning på utveckling av eldrivna bussar och lastbilar

En elbuss från MAN i trafik i Malmö. MAN ingår liksom Scania i Traton Group som nu gör en mångmiljardsatsning på forskning och utveckling av eldrivna bussar och lastbilar. Foto: Ulo Maasing.

Volkswagenägda Traton Group, där bland andra Scania och MAN ingår, ökar sin satsning på forskning och utveckling av eldrivna bussar och lastbilar. Fram till 2026 ska Traton Group satsa 2,6 miljarder euro (drygt 27 miljarder kronor) på att ytterligare utveckla batteridrivna fordon, men Traton stänger inte heller dörren för bränslecellsdrivna fordon.

Satsningen är en betydande ökning av budgeten för Tratons forsknings- och utvecklingsarbete när det gäller elfordon. Hittills har Traton avsatt 1,6 miljarder euro (16,8 miljarder kronor) på detta fram till 2025.

– Tillsammans med sina varumärken kommer Traton Group att axla en ledande roll när det gäller hållbara transporter. Det är anledningen till att vi konsekvent har riktat in vår planering för de närmaste fem åren på att fokusera på batterielektriska drivlinor. Dessa är helt klart de grönaste, snabbaste och mest ekonomiska lösningarna för våra kunder, även för långväga transporter. Men vätgas kan komma att bli ett värdefullt tillskott i vissa nischer.

När det gäller elbussar fick företagen i Traton Group förra året in order på 363 bussar. Av dessa gällde 37 Scania, 204 MAN och 122 amerikanska Navistar. Leveranserna av elbussar uppgick till 153, varav 14 Scania, 133 MAN och 6 Navistar.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)