Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagens internationella organisation bryter inte med Ryssland

En stadsbuss i Kiev, sprängd av en rysk missil häromdagen. Den internationella vägtransportunionen IRU bryter dock inte med Ryssland. Foto: Kyiv City Council.

Den internationella vägtransportbranschen bryter inte med Ryssland och Moskva. Medan massor av europeiska och nordamerikanska företag i olika branscher lämnar Moskva och Ryssland, likaså organisationer inom exempelvis idrott, näringsliv och turism fortsätter den internationella vägtransportunionen IRU att hålla sitt Moskvakontor öppet. Någon brytning med Ryssland är inte aktuell, trots det brutala ryska anfallskriget mot Ukraina. Svenska medlemmar i IRU är bland andra Sveriges Bussföretag/Transportföretagen, Sveriges Åkeriföretag samt buss- och lastbilstillverkaren Scania.

I båda de länder som är engagerade i angreppet på Ukraina, Ryssland och Belarus, har IRU en medlemsorganisation som organiserar företag både inom buss- och åkeribranschen. Även i Ukraina finns motsvarande organisation, ASMAP Ukraine.

I Moskva ligger också IRU:s kontor för Eurasien. Kontoret täcker in tolv länder. Bland dessa finns naturligtvis både Belarus och Ryssland. Men också Ukraina. Kontoret har inte stängts av IRU och verksamheten där fortsätter. På vår fråga till IRU:s kommunikationschef John Kidd om varför man inte har stängt Rysslandskontoret svarar han:

– IRU är en demokratisk, opolitisk, icke-statlig medlemsbaserad organisation som bildades 1948 för att gynna och försvara den kommersiella vägtransportnäringens intressen. Bara medlemmarna kan besluta om att utesluta någon medlem från IRU:s verksamhet. Ett sådant beslut ska grundas på våra stadgar.

Däremot vill John Kidd inte svara på frågan om någon av IRU:s medlemmar har väckt frågan om att utesluta Ryssland eller den ryska branschorganisationen från IRU.

– Vi kommenterar inte interna diskussioner mellan IRU:s medlemmar, skriver Kidd i ett mail till bussmagasinet.se.

IRU undviker också att tala om Rysslands angrepp på Ukraina eller krig mot Ukraina. Istället talar man på sin hemsida oftast om ”Ukrainakrisen” eller ”krisen i Ukraina”, ibland om ”de militära aktiviteterna”, inte helt olikt Putins beskrivning av kriget som ”en särskild militär operation”. I Ryssland är det för övrigt förbjudet att kalla det som sker i Ukraina för krig.

Vi frågade John Kidd varför IRU på sin hemsida inte använder den korrekta beskrivningen ”krig” eller ”kriget mot Ukraina”.

– IRU har fokuserat på den humanitära krisen till följd av det här kriget, att hjälpa flyktingar med transporter och humanitär hjälp samt att hjälpa strandade yrkesförare av alla nationaliteter. Vi har ofta använt termen kris, men vi har också använt ordet krig på vår hemsida, svarar han.

– När det gäller persontransporter är utan tvekan vår medlem i Ukraina mest påverkad. De arbetar fortfarande från Kiev. De hjälper bussföretag runt om i landet, tillsammans med andra IRU-medlemmar och UNHCR att transportera människor bort från konfliktområdena till säkra platser, i synnerhet inom EU.

Med anledning av John Kidds beskrivning av IRU som en opolitisk, icke-statlig och demokratisk organisation ställer vi frågan om det innebär att den ryska medlemsorganisationen eller dess medlemmar på intet sätt medverkar till det olagliga ryska kriget mot Ukraina. Det kan exempelvis gälla transporter av personer eller gods som stöder de ryska krigsansträngningarna.

– Vår medlem i Ryssland representerar privata transportföretag som kör gränsöverskridande trafik med civila syften, svarar Kidd kort.

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)