Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny infrastruktur för bokning av buss- och tågbiljetter

Samtrafikens vd Gerhard Wennerström och Turnits vd Ulo Säre skrev på tisdagen avtal om att utveckla en ny infrastruktur för bokningar av tåg- och kollektivtrafikbiljetter. Foto: Samtrafiken.

Samtrafiken och det estniska IT-företaget Turnit har tecknat avtal om att modernisera och utveckla den svenska, nationella infrastrukturen för bokning av tågbiljetter och andra kollektivtrafikbiljetter, bland annat expressbussar. Utgångspunkten är tjänsten Resplus som har drivits av Samtrafiken under 30 år och som har gjort det möjligt med ett kombinerat resande i samarbete med så gott som alla Sveriges alla trafikföretag. Samtrafiken anser att branschen måste påskynda digitaliseringen på grund av klimatkrisen och behovet av att minska bilismen och därmed bredda utbudet och tillgängligheten när det gäller kollektivtrafik.

Det innebär att den infrastruktur som gör det möjligt med ett kombinerat resande med olika trafikföretag måste moderniseras och byggas på standarder. Järnvägsbranschen har under flera årtionden dragits med på sina håll egenutvecklade och föråldrade system och kollektivtrafikens biljettsystem har inte varit kompatibla med varandra.

Nu ska alltså en rejält uppgraderad Resplusprodukt skapas.

Den nya digitala infrastrukturen som Samtrafiken och Turit ska skapa bygger på två standarder. Den ena, OSDM (Open Sales and Distribution Model) förenklar och förbättrar bokningsprocessen för resenärer och för trafikföretagen, bland annat genom enklare distribution och därmed sänkta kostnader. Den andra, BoB (Biljett- och betalstandarden), gör det enklare att bygga flexibla biljettlösningar och möjliggör säker validering av biljetter.

Även om hörnpelaren för Resplus har varit järnvägstrafik kommer de här standarderna (OSDM och BoB) att omfatta alla trafikslag, inklusive buss. Det innebär exempelvis att de bussföretag i Sverige som Turnit redan har som kunder automatiskt kommer att ingå i den nya lösningen. Det gäller bland andra Vy, Mohlins Bussar och Byberg & Nordin som alla kör expressbusstrafik. Fler väntas komma till.

– Det här ger oss en möjlighet att skapa en verkligt standardiserad produkt för alla trafikslag som också kan sälja varandras biljetter. Det är en stark gamechanger, säger Turits styrelseordförande Andres Osula till bussmagasinet.se.

Implementeringen av den nya digitala infrastrukturen kommer att starta omgående och lanseras i en första version under tredje kvartalet 2023.

– God datakvalitet och standarder är avgörande för att säkra en digital infrastruktur för en snabbt växande mobilitetsmarknad. I Turnit har vi hittat en agil teknikpartner som delar våra värderingar och jag ser att biljettsamarbetet Resplus kan utvecklas ytterligare framöver, säger Gerhard Wennerström, vd för Samtrafiken.

– Samtrafiken har varit drivande när det gäller att tillgängliggöra hela Sveriges kollektivtrafikutbud för resenärerna. I och med det nya samarbetet med Turnit ser vi väldigt ljust på framtiden. Samtliga styrelseledamöter, vilka representerar marknadsledarna i svensk kollektivtrafik, står bakom strategin framåt, säger Samtrafikens styrelseordförande Göran Hägglund.

– En uppgraderad Resplusprodukt kommer att kunna bli en ögonöppnare för många andra länder i Europa de kommande åren, tillägger Turnits vd Ülo Säre.

Turnit har sitt huvudkontor i Tartu, Estland, men har nu också etablert ett Sverigekontor som för närvarande har tre medarbetare. Turnit ingår i Mootor Grupp, ett företag med fast förankring i buss- och kollektivtraffikbranschen. Genom olika företag driver man expressbusstrafik (Lux Express), kollektivtrafik i Tartu, Busland (renoveringar och uppgraderingar av bussar), Tallinns busstation med mera.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)