Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Störst på utsläppsfritt i Europa

En av Solaris elbussar i Barcelona, Spanien. Solaris var förra året marknadsledande i Europa när det gäller utsläppsfria bussar. Foto: Solaris.

Busstillverkaren Solaris är marknadsledande i Europa när det gäller utsläppsfria bussar med en marknadsandel på 15,1 procent. Företaget har också gått igenom pandemin med en stabil försäljning och något ökad omsättning. I september lanserar Solaris också en bränslecellsdriven ledbuss. Det avslöjade Solaris´ vd Javier Calleja på en presskonferens på tisdagen då företaget presenterade sitt bokslut för 2021. Eftersom Solaris inte är börsnoterat redovisar företaget dock inte lönsamhet.

Även sett till tioårsperioden 2012 – 2021 har Solaris varit marknadsledande i Europa när det gäller utsläppsfria bussar med en marknadsandel på 15,5 procent. I siffrorna för marknadsandel ingår inte Storbritannien och Irland. Räknas de båda länderna in sjunker dock Solaris´ marknadsandel något, men företaget är fortfarande Europaett på emissionsfritt.

Av Solaris´ försäljning ökar också andelen bussar med alternativ drivlina år från år. I fjol var 41 procent av de bussar företaget sålde antingen elbussar, vätgasbussar, trådbussar eller hybridbussar. 2018 hade endast 29 procent av de sålda bussarna alternativ drivlina.

– Vi räknar med att även framöver ligga i täten när det gäller emissionsfria bussar, förklarade Javier Calleja.

Han konstaterade att Solaris liksom övriga busstillverkare står inför en rad utmaningar, inte minst på grund av inflationen och komponentbristen som driver upp kostnaderna.

– Någon gång måste de ökade kostnaderna föras över på kunderna, sa Calleja som samtidigt betonade att Solaris har en stark finansiell ställning och är mycket positivt inför framtiden.

Petros Spinaris, vice vd på Solaris: Bränslecellsdriven ledbuss kommer i september.

Företaget har gått starkt genom pandemin, inte minst därför att verksamheten är fokuserad på bussar för kollektivtrafik medan pandemin främst har drabbat turistbussektorn. Totalt sålde Solaris i fjol 1 492 bussar och nådde en omsättning på 721 miljoner euro (cirka 7,48 miljarder SEK). 2020 sålde företaget 1 558 bussar och hade en omsättning på 725 miljoner euro (cirka 7,52 miljarder SEK) och 2019 sålde man 1 487 bussar.

Bränslecellsbussarna utgör visserligen en liten del av Solaris försäljning, men i det segmentet är företaget en av de stora i Europa. Förra året levererade Solaris 54 bränslecellsbussar av modell Urbino 12 hydrogen. Marknaden växer också steg för steg. I år ska företaget bland annat leverera tolv sådana bussar till Frankfurt.

I september kommer Solaris dessutom att presentera sin ledbuss Urbino 18 med bränslecellsdrift. Solaris ställer också ut på Innotrans i Berlin i september och har valt bort den stora nyttofordonsmässan IAA i Hannover.

– Vi tar emot order på 18-metersversionen av vår vätgasbuss från mitten av det här året och kan leverera från det andra kvartalet 2023. Hittills har vi sett det största intresset för bussen från de tyska och polska marknaderna.Urbino 18 hydrogen kommer också att finnas i såväl klass I- som klass II-utförande, förklarade Solaris´ vice vd Petros Spinaris på tisdagens presskonferens.

Där konstaterade han också att den lilla elbussen 9LE som lanserades i höstas (klicka här) nu har sålts i 28 exemplar.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)