Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Taxi: Konkurser hotar utan sänkta bränslepriser

Bawer Coskun, förbundsdirektör, Svenska Taxiförbundet: Nödvändigt att sänka drivmedelsskatterna. Foto: Svenska Taxiförbundet.

Skattesatserna måste sänkas på bensin och diesel och reduktionsplikten måste ses över. Det säger Svenska Taxiförbundet som varnar för att de rekordhöga drivmedelspriserna gör att konkurser hotar inom taxibranschen.

Organisationen pekar på att de svenska drivmedelsskatterna ligger på en avsevärt högre nivå än de minimiskattenivåer som anges i EU:s Energiskattedirektiv.

En sänkning till dessa minimiskattenivåer skulle göra stor skillnad för en redan hårt pressad bransch. Redan före de höjda drivmedelspriserna låg de svenska taxiföretagens lönsamhet på marginalen. En skattelättnad för drivmedel kan i dagsläget vara den enskilt viktigaste faktorn för många taxiåkerier att undvika konkurs, framhåller Svenska Taxiförbundet.

– Ska vi kunna fortsätta leverera samhällsviktiga transporter måste vi få ner drivmedelsskatterna , säger Bawer Coskun, förbundsdirektör vid Svenska Taxiförbundet. Förslaget om att se över reduktionsplikten är lika viktig – inte minst om vi ska kunna fortsätta utföra transporter med biobränsle.

Taxiförbundet vill också att regeringen använder sig av den möjlighet som EU:s energiskattedirektiv ger att ha en lägre skattesats på kommersiell diesel.

– Sänkt skatt på kommersiell diesel skulle kunna rädda kvar många taxiföretag och säkerställa samhällsviktiga transporter på övriga områden som t ex livsmedel, färdtjänst och sjukresor, där priserna annars riskerar att skjuta i höjden, säger Bawer Coskun.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)