
Information om parkeringsmöjligheter mm till turistbussföretag och researrangörer är dålig, konstaterar Sveriges Bussföretag. Arkivbild: Ulo Maasing.
Under många år har bussföretag och bussresearrangörer i Sverige haft svårt att hitta rätt information hos städer, kommuner och destinationsföretag. Men när vi nu har gjort en enkel inventering visade det sig att situationen är ännu värre än vi väntade oss. Det skriver Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag och Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i en debattartikel i Hallandsposten (klicka här).
Sveriges Bussföretag har skickat brev till landets nitton största städer och deras destinationsbolag. I brevet tar bussföretagen upp att det det inte alltid är enkelt att komma till svenska städer med turistbuss – samtidigt som branschen blickar framåt, bortom pandemin. Och då är städerna ett slutmål för många resor.
Resultatet av bussföretagens brev till de nitton största städerna blev sämre än väntat.
– I de flesta städer går det hjälpligt att hitta information om parkeringar för bussar, men denna är ofta otydlig, ofullständig eller inaktuell. Några städer har inte ens information om bussparkeringar tillgänglig vilket är ett minimum och endast två städer hade information som särskilt riktade sig mot researrangörer, skriver Anna Grönlund och Marcus Dahlsten.
De efterlyser tydligare parkeringsinformation för bussar, ett tydligare fokus på gruppresearrangörer samt att turistbussarna prioriteras i gatumiljön och vid investeringar i infrastruktur.
Lämna ett svar