Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, öppnar nu för att hotell, eventföretag eller bilpooler kan börja sälja Västtrafiks digitala biljetter. Satsningen på att låta andra aktörer få tillgång till Västtrafiks digitala biljettutbud är det första i sitt slag i Sverige. Tredje-partsförsäljning av kollektivtrafikbiljetter har tidigare gjorts i olika tester men nu görs det i större skala och i skarpt läge.
Västtrafik anser att man genom att låta andra parter sälja biljetter i sina kanaler, till exempel i appar, når resenärerna på ett annat sätt. Det kan får fler att resa kollektivt.
– Vi vill göra det enklare att resa hållbart och hitta nya tekniska lösningar för att kunna kombinera olika färdsätt. Det ska vara enkelt att välja något annat än den egna bilen. Nu kommer resenärer till exempel kunna köpa en dygnsbiljett direkt på hotellet där de bor eller en enkelbiljett i samma app som de också hyr en elsparkcykel, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.
De som är intresserade av att sälja Västtrafiks biljetter kan antingen bli digitala återförsäljare eller så kallade mobilitetspartner.
Paketet för digitala återförsäljare riktar sig till aktörer som vill lkomplettera sitt övriga erbjudande med Västtrafikbiljetter. Det kan exempelvis vara hotell eller eventföretag.
Paketet för mobilitetspartner riktar sig istället till företag som redan jobbar med mobilitet men vill bredda sin verksamhet med Västtrafikbiljetter, till exempel bilpooler eller elsparkcykelföretag.
Lämna ett svar