Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dubbelpremiär: Kompakt Intouro och nya hybrider från Mercedes-Benz

Nya Mercedes-Benz Intouro K är 10,75 meter lång och lanseras från början som hybridbuss. Foto: Daimler Truck.

Mercedes-Benz lanserar nu en kompakt version av sin framgångsrika modell Intouro. Nya kompakta Intouro K är 10,75 meter lång och introduceras från början med hybriddrift. Dessutom kan övriga versioner av Intouro med automatlåda och momentomvandlare fås som hybridbussar. Intouro är främst avsedd för regiontrafik, skoltrafik och enklare beställningstrafik. Enligt Daimler Buses minskar den nya hybridmodulen som debuterar i Intouro K bränsleförbrukningen med upp till fem procent i stads- och förortstrafik.

Nya Intouro K har en vändradie på endast 18,34 meter vilket ger bussen en bra framkomlighet även på trånga stadsgator, likaså på slingriga vägar med många och tvära kurvor. Mercedes-Benz pekar också på att bussen passar även mindre grupper i beställningstrafik, samtidigt som den är utrustad för linjetrafik.

Förarplatsen i Intouro K. Foto: Daimler Truck.

Intouro K är inte bara kompakt till formatet, utan har också Mercedes-Benz kompakta 7,7-litersmotor OM 936 på 260 kW (354 hk). Alternativt kan bussen fås med 220 kW (299 hk) motor. Fyra olika alternativ finns också när det gäller växellådan: Sexväxlad manuell växellåda, helautomatisk Mercedes-Benz PowerShift växellåda eller automatiåda med momentomvandlare från Voith eller ZF.

Det hybridsystem som nu introduceras i Intouro K bygger på den hybridmodul som sedan flera år finns i hybridversionen av stadsbussen Citaro. Vid inbromsning omvandlas bromsenergi till el som lagras i superkapacitorer på högra sidan av bussens tak.

Fördelen med superkapacitorerna är att de till skillnad från konventionella batterier lämpar sig väl för snabb laddning och urladdning.

Interiören i Intouro K. Foto: Daimler Truck.

Strömmen från kapacitorerna används av en elmotor som kompletterar förbränningsmotorn och bidrar med extra kraft, ungefär som en hjälpmotor. Det gäller i första hand när bussen accelererar från stillastående, men i viss mån även vid annan acceleration. För att ladda kapacitorerna krävs en enda inbromsning från en hastighet på 50 km/tim.

Hybridmodulen väger 254 kilo, har en effekt på 14 kW samt ett vridmoment på 220 Nm.

Intouro K är utrustat med en rad välkända system för förarstöd som Daimlers ABA 5 nödbroms som kan bromsa bussen till stillastående, även när det gäller fotgängare som rör sig, system som varnar föraren för personer eller hinder i den döda vinkeln med mera.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)