Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Färdtjänst för synskadade blir riksdagsfråga

Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Att allt fler blinda och gravt synskadade nekas tillstånd till färdtjänst blir nu en riksdagsfråga. Det är trafikutskottets ordförande, riksdagsledamoten Jens Holm (V), som vill ha besked av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vad ministern tänker göra för att alla synskadade med behov av färdtjänst också ska få rätt till färdtjänst.

Företrädare för de synskadades organisationer har under flera år argumenterat för att personer som är blinda eller har en svår synnedsättning ska ha rätt till färdtjänst – något som de idag nekas i vissa regioner.

Nyligen hölls en manifestation i Stockholm för att stryka under kravet av en förändring av färdtjänstlagen så att människor som har en svår synnedsättning kan få färdtjänst.

– Färdtjänst är för synskadade vad bilen, kollektivtrafiken, cykeln och de egna benen är för seende. Vi vill inte vara beroende av andras välvilja. Vi vill kunna styra över våra egna liv. Vi är inte ute efter att snylta på skattemedel. Vi är ute efter att få vara goda skattebetalare som vill kunna ta oss till våra jobb eller vår utbildning, sa då Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.

Organisationen har tillsammans med Unga med Synnedsättning och Förbundet Sveriges Dövblinda gjort en namninsamling med 16 301 namnunderskrifter. De hade önskat lämna över namninsamlingen till infrastrukturdepartementet, men fått nej.

Därför tog trafikutskottets ordförande Jens Holm emot namnunderskrifterna.

– Det är oacceptabelt att så många synskadade har nekats färdtjänst. Därför är det av allra högsta vikt att vi får en modern färdtjänstlag där alla med behov kan få den färdtjänst de behöver. Problemet är akut.

Därför vill jag fråga infrastrukturministern vilka åtgärder han avser att vidta för att alla synskadade med behov av färdtjänst ska få rätt till sin färdtjänst, skriver Jens Holm i sin skriftliga fråga till Tomas Eneroth.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)