Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

En av de elbussar somn idag går i trafik i Hamburg. Med ett statligt stöd på nästan 1,7 miljarder kronor ska de båda trafikföretagen i Hamburg skaffa ytterligare 472 elbussar och tillhörande laddinfrastruktur. Foto: Daimler Buses.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: 472 elbussar till Hamburg med miljardstöd från staten; Hybriderna lever – Solaris säljer 87 hybridbussar till Barcelona; Solaris har också tagit hem order på elbussar till Serbien och Polen.

Tyskland: Med ett stöd på närmare 160 miljoner euro (1,67 miljarder kronor) från kommunikationsdepartementet i Berlin ska Hamburg skaffa ytterligare 472 elbussar med tillhörande laddinfrastruktur. Bussarna ska anskaffas av de två trafikföretag som svarar för kollektivtrafiken i och kring den nordtyska storstaden, Hamburger Hochbahn och Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH).

Hochbahn får ett stöd på 97 miljoner euro för att köpa 289 elbussar och 486 laddstationer. Hochbahn har satt som mål att till år 2030 ställa om hela sin bussflotta om cirka 1 000 bussar till el- och bränslecellsdrift. Sedan tidigare har det statliga kommunikationsdepartement gett stöd på tolv miljoner euro till Hochbahn för att köpa in 60 elbussar med laddinfrastruktur samt till bygget av en ny bussdepå för elbussar.

VHH tilldelas omkring 59 miljoner euro som stöd för inköp av 183 elbussar och 216 laddstationer. Även VHH planerar att till år 2030 ställa om hela sin bussflotta till eldrift. VHH har idag cirka 670 bussar. Tidigare har VHH fått cirka 15 miljoner euro till anskaffningen av 64 batterielektriska bussar samt en ombyggnad av en bussdepå.

Busstillverkaren Solaris har fått en order på 87 hybridbussar till Barcelona med kringliggande kommuner. Foto: Solaris.

Spanien: Busstillverkaren Solaris har fått en order på 87 hybridbussar för trafik i Barcelona med förorter. Leveranserna inleds i november. Beställare är den regionala kollektivtrafik-myndigheten AMB, Area Metropolitana de Barcelona som i mars förra året beställde en första omgång av samma modell, Solaris Urbino 12 hybrid.

Bussarna har en elektrisk drivmotor och en Euro 6 förbränningsmotor på över 150 kW. Energilagring sker i superkapacitorer som lagrar återvunnen energi. Bussarna har också en stopp-startfunktion som stänger av motorn när bussen kör in till en hållplats och startar motorn igen när bussen lämnar hållplatsen.

Idag finns drygt 100 bussar från Solaris i trafik i Barcelona med omnejd, varav närmare 90 hybridbussar och 19 elbussar.

Även staden Grudziądz i norra Polen har lagt en order på bussar hos Solaris. Denna gång handlar det dock om elbussar. Foto: Solaris.

Polen: Förutom storordern på hybridbussar till Barcelonaregionen har Solaris i dagarna vunnit flera order på batterielektriska bussar. Den största av dessa, 17 elbussar, kommer från staden Grudziądz i norra Polen. Leveranserna ska ske under första kvartalet nästa år och innebär att en fjärdedel av stadens bussflotta då blir eldriven. Solaris ska också leverera laddinfrastrukturen till lokaltrafiken i staden, MZK Grudziądz.

Serbien: Solaris har också fått en order på tio elbussar till Serbien och staden Novi Sad. Liksom när det gäller Grudziądz handlar det om tolvmetersbussar av modell Urbino 12. Även här ska Solaris levererad laddinfrastruktguren, bestående av tre laddstationer för laddning via pantograf och fem plug-in-stationer.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)