Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Sänk inte skatten på bensin och diesel”

Sänk inte skatten på bensin och diesel. Det gynnar bilismen och slår mot kollektivtrafiken, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen. Foto: Ulo Maasing.

Gör det inte! Det är branschorganisationen Svensk Kollektivtrafiks svar på regeringens förslag om en tillfälligt sänkt skatt på bensin och diesel. Organisationen anser att skatten på bensin och diesel inte ens ska sänkas tillfälligt. Svensk Kollektivtrafik anser att en sådan skattesänkning försämrar människors förutsättningar att göra hållbara resval, ökar utsläppen och ökar bilens konkurrenskraft gentemot kollektivtrafiken ytterligare.

I sitt remissvar till regeringen skriver Svensk Kollektivtrafik att förslaget om sänkt skatt ska ses i ljuset av andra förslag som enligt organisationen också gynnar bilresande och användning av fossila drivmedel.

– Även i kristider måste miljömålen vara viktiga då klimatkrisen inte försvunnit utan snarare måste hanteras med extra skyndsamhet. Istället för att gynna fossila bränslen och privatbilägande och bilresande bör snarare åtgärder som främjar hållbara alternativ såsom kollektivtrafik premieras, skriver Svensk Kollektivtrafik.

Organisationen pekar också på att de förnybara drivmedlen har blivit relativt sett dyrare. Samtidigt sker stora, generella prisökningar på biodrivmedel.

– För kollektivtrafiken kan det handla om ungefärligen 1–2 miljarder kronmor i ökade bränslekostnader för 2022 om de högre drivmedelspriserna ligger kvar på en hög nivå året ut. Till detta kommer miljardförluster för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna Beroende på kraftigt minskade biljettintäkter under pandemin. Enligt Svensk Kollektivtrafiks senaste prognos minskade biljettintäkterna förra året med sju miljarder kronor jämfört med 2019, skriver Svensk Kollektivtrafik till regeringen.

– De samlade bilgynnande förslagen stärker ytterligare bilens position vid val av färdmedel. Det skickar också signalen att den egna bilen är det viktigaste färdmedlet och att utsläpp från bilen är mindre viktiga.

Istället för sänkt skatt på diesel och bensin föreslår Svensk Kollektivtrafik ett paket av åtgärder som man anser minskar människors reskostnader men samtidigt uppmuntrar till hållbara val:

• Ta bort förmånsskatten på månadskort och årskort i kollektivtrafiken;
• Sänkt momsen på kollektivtrafik från 6 till 0 procent men behåll avdragsrätten för ingående moms;
• Sänk banavgifterna rättvist mellan statligt ägda tågföretag och RKM:s trafik;
• Öka satsningar på inhemsk produktion av t ex HVO, biogas, RME samt el.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Flygplatsanslutning till järnvägen - Tågföretagen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)