Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dansk kampanj för att locka bussförare

Bussbranschen, facket och näringslivsorganisation i Danmark satsar nu på en bred kampanj för att locka fler till bussföraryrket. Foto: Volvo Bussar.

Över hela Europa är det nu stor brist på bussförare. Den danska bussbranschens organisation Dansk Persontransport går nu tillsammans med landets största fackförbund 3F och Dansk Erhverv (motsvarar Svenskt Näringsliv) ut i en stor kampanj för att locka fler att välja jobbet som busförare.”Bristen på förare innebär att upp mot 42 procent av bussföretagen har tvingats säga nej till nya uppdrag”, säger Jesper Kronborg, branschchef i Dansk Erhverv Transport (motsvarigheten till Transportföretagen i Svenskt Näringsliv).

Kampanjen bygger på personliga berättelser från fem ambassadörer från branschen. Den riktar sig till en bred målgrupp: unga, seniorer, män, kvinnor och personer som vill byta bransch. Budskapet i kampanjen är att arbetet som bussförare ger en möjlighet till en ny och spännande karriärmöjlighet, oavsett vem man är och var i livet man befinner sig. Kampanjen vill särskilt locka kvinnor till yrket genom att använda sig av kvinnliga ambassadörer för bussföraryrket.

– Persontrafik är ett inkluderande yrke och vi välkomnar alla grupper, bland dem i synnerhet de många kvinnor med annan etnisk härkomst som erfarenhetsmässigt blir mycket duktiga förare, bara de ger branschen en chans, säger Kim Pedersen från fackförbundet 3F Transport.

Kampanjen vänder sig också till dem som kan tänkas vilja byta bransch. Bland annat möter man en kvinna som har bytt sitt tjänstemannajobb mot ett arbete som turistbussförare. Hon motiverar sitt byte med spännande upplevelser på turistresor i Europa och den goda sammanhållningen bland kollegorna i branschen.

– Bussbranschen är en bra arbetsplats också för människor som har haft ett tungt, manuellt arbete i många år. Der ger jobbet som bussförare mycket goda möjligheter att få ett jobb med ansvar och spännande utmaningar, säger Michael Nielsen, vd för Dansk Persontransport.

Kampanjen har också en egen hemsida som du hittar genom att klicka här.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)