Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer bränsleceller för Solaris

Busstillverkaren Solaris har fått order på tio bränslecellsbussar till Tyskland. Foto: Solaris.

Även om bränslecellsbussar alltjämt är en nischmarknad fortsätter busstillverkaren Solaris att ha framgångar inom segmentet. Nu har Solaris fått beställning på tio bränslecellsdrivna stadsbussar från två företag i Bayern, Tyskland, som har beställt fem bussar vardera.

Det är två privata bussföretag i Oberbayern som har beställt bussarna, Urbino 12 Hydrogen, som ska levereras senast i mars nästa år.

Drivlinan utgörs av en axel med integrerade elmotorer. Varje buss kommer att ha en uppsättning bränsleceller på 70 kW. Vätgasen lagras i tankar med en total volym på 1 560 liter i varje buss. Räckvidden på en tankning uppges till minst 350 kilometer. Bussarna kommer också att ha ett relativt litet batteri som stöd för bränslecellerna då elbehovet är stort.

Solaris har ett etablerat samarbete med de två bussföretagen. Sedan 2004 har den polska busstillverkaren levererat 167 bussar till företagen, men bränslecellsbussarna blir de första i sitt slag för de båda bussföretagen.

Solaris har den senaste tiden fått flera order på bränslecellsbussar: fem bussar till Palma de Mallorca, fem till ÖBB Postbus i Österrike samt upp till 20 bussar till den tjeckiska staden Ústí nad Labem.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2022 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)